sestdiena, 2013. gada 22. jūnijs

Kur atrast dievturus?

BIŠU saimnieki Andris un Anita
(Foto Laima  Landmane)
Bišu Andris

Kad man jautā, kur var atrast dievturus, lai nebūtu melots, man jāsaka: „Esmu redzējis tikai vadību… Gaidiet ziemu! Tad darbadienu vakaros varat mēģināt paspēt nokļūt uz kādu lekciju Rīgā, kuras mēdz apmeklēt arī dievturi. Bet viņi man nav spējuši parādīt nevienu savu draudzi.” 

Varbūt dievturi ir sektanti, kuri slēpjas? 

Atrast folkloristus nav grūti. Un man nevajag tādēļ meklēt Latvijas folkloras biedrību! 

Ikvienai grupai varam uzzināt kad un kur notiek mēģinājumi un kādos pasākumos tai paredzēts piedalīties.

PAR SVĒTDIENU RITUĀLIEM 

Vecajiem dievturiem pārmeta teatrālumu un luterāņu dievkalpojumu atdarināšanu. Nu mēs esam dziļā pretējā grāvī.

Vecais ir noārdīts, bet vietā pilnīgi nekas nav likts! Paldies Guntai Saulei, kuras aktivitāšu rezultātā vismaz līdzšinējā ārpusdraudžu dzīve ir saglabājusies. Ja nebūtu arī tās, dievturība vairs nepastāvētu! 

Taču pašas draudzes vairs realitātē nepastāv... Nekam nepiesaistīti un neiesaistīti interesenti (par maksu) apmeklē prievīšu pīšanas, dejošanas vai dziedāšanas nodarbības, lekcijas par mistiskiem vai etnogrāfiskiem tematiem. Tuvojoties gadskārtu svētkiem, interesenti (ierindas dievturi) sāk apklaušināties, kuras folkloristu grupas rīkotajos svētkos varētu piedalīties. Reliģisku ģimenes ceremoniju veikšanai ir divas iespējas: kam svarīgi, lai ceremoniju veic oficiāls krīvs, tie var noalgot dižvadoni Valdi Celmu (jo dievturu vadība vēl ir), kam vajadzīgi viesu izklaidētāji un atraktīvi pasākuma rīkotāji, tie noalgo kādu folkloras grupu. 

Man ir rakstījis kāds dievturis, kuram nevajagot lekcijas vai rokdarbu kursus, bet ļoti pietrūkstot regulāru iknedēļas dievkalpojumu, pietrūkstot sajūtas, kuru nedod maksas lekcijas, sajūtas, ka piederi un esi vajadzīgs kādai saimei! 

Man pāris dievturi ir teikuši, ka reizēm dvēsele tomēr prasa baznīcu, ne vienmēr uz mežu aizbrauksi. Tad viņi ieejot kristiešu dievnamā, jo kur gan citur lai pilsētnieki ietu? Dievturiem Rīgā tempļa nav, kaut arī pieprasījums pēc tāda ir… 

VAJADZĪGS PROBLĒMAS RISINĀJUMS 

Mana māja nav Rīgā vai citā dievturu koncentrēšanās vietā, taču, redzot šo situāciju, piedāvāju ik svētdienas dievkalpojumu vismaz savā Jelgavmalas sētā. Ceru, ka varēšu nodrošināt tādu iespēju arī tajās svētdienās, kad pats būšu izbraucis. 

Katru svētdienu plkst.10 no rīta Svētes pagasta „Bitēs” kursim rituālo uguni slieteņa baznīcā, dziedāsim Dieva un atbilstošās gadskārtu dainas. Šajā laikā ikviens gribētājs var nākt pievienoties kā klusējošs meditētājs, kā klausītājs, kā līdzdziedātājs. Nekādus sprediķus vai dižrunas speciāli šīm nedēļu nogalēm negatavošu, jo apzinos, ka lielāko tiesu būsim vien pašu saimes cilvēki, taču, ja kāds vēlētos izrunāt reliģiskas dabas jautājumu – svētdienu rīti „Bitēs” varētu būt tam derīgi. 

Sliktā, nepiemērotā laikā darīsim to pašu telpā – iededzot dzīvo uguni pavardā. 

Pat ja neviens nebūtu mājā – svētdienu rītos slieteni „Bitēs” drīkstēs apmeklēt ikviens! 

Šim solim mani iedvesmoja dievkalpojums Kārsavas pareizticīgo baznīcā, kurā es biju vienīgais baznīcēns, vienīgais skatītājs - klausītājs. Uz mani šis - it kā popa savā nodabā darītais, it kā speciāli man veiktais dievkalpojums - atstāja ļoti spēcīgu iespaidu. 

Tātad, ja vēlaties uz mirkli atstāt dienišķās rūpes un uz brīdi nokļūt citā realitātē, nākat svētdienās no plkst. 10. līdz apmēram divpadsmitiem! Varat to darīt nebrīdinot, bet labāk nākt pazvanot man pa tālruni 29105224.
-----------
Šosvētdien satikšanās Bitēs paredzēta pievakarē, - lai arī Vasaras Saulgrieži jau nosvētīti, tomēr līgotnes dziedat jau varam vēl līdz Pēteriem un saullēktu vasarā allaž ir prieks sagaidīt un ieraudzīt.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru