Latviešu gadskārta - senais saules kalendārs.
Latvija atrodas klimatiskajā joslā, kurā laika apstākļi, atbilstoši zemes rotācijas ciklam ap sauli, iedalās četros izteiktos gadalaikos - pavasaris, vasara, rudens, ziema, kas gadu iedala dabas ritmiem atbilstošā kalendārajā sistēmā. Katra gadalaika vidū atrodas saules ekliptikas punkts, kas latviešu kalendārā ir:
pavasarī - Lieldienas,
vasarā - Jāņi;
rudenī - Apjumības;
ziemā - Ziemassvētki.
Gadalaiku pārejas robežas iezīmē klimatiskā laika maiņu un nosaka arī cilvēku saimniecisko darbību. Šīs robežsituācijas gadskārtā izdalītas kā Meteņi, Ūsiņi, Māras un Mārtiņi,
kas gadalaikus iedala astoņos laikos:
Sala (Ziemas) laiks - no Ziemassvētkiem līdz Meteņiem,
Sērsnu
laiks - no Meteņiem līdz Lieldienām;
Sulu (Pavasara) laiks - no
Lieldienām līdz Ūsiņiem;
Sējas laiks - no Ūsiņiem līdz
Jāņiem;
Siena laiks - no Jāņiem līdz Mārām;
Rudzu (Rudens) laiks - no Mārām līdz Apjumībām;
Veļu laiks - no Apjumībām līdz Mārtiņiem;
Ledus laiks - no Mārtiņiem līdz
Ziemassvētkiem.
Tā kā katra gdskārtas robežsituācija iezīmē arī cilvēku saimnieciskās dzīves pārejas punktus un uzdevumus, kas noteiktos laikos jāsasniedz, tad tie tika atzīmēti kā kalendārie svētki par godu paveiktajam un saskaņai ar dabas ritu. Saplūstot senajai, pasaules dabas ritmos atskārstajai, pasaules kārtības izpratnei, kas izteikta mītiskā gaismas tēlu sistēmā, ar saimnieciskās darbības nosacījumiem izveidojās saskanīgas darba posmu iedalījuma un gadskārtu svētku svinēšanas tradīcijas.
Cilvēka apziņai jau izsenis
bijusi tieksme izprast un kārtot vidi ap sevi. Tas attiecināms ne tikai uz
telpas, bet arī uz laika izzināšanu un sakārtošanu. Jau senākajās kopienās bija
noteiktas telpiskas zināšanas vismaz par savu tuvāko apkaimi, kā arī priekšstati
par laika ritējuma galvenajām sakarībām. Izpratne par laiktelpas četrām
dimensijām spēcīgi ietekmēja dažādu tautu kultūru veidošanos, sākot ar
dziļākajiem slāņiem - pasaules uzbūves un Dieva izpratni, - un beidzot ar
sadzīviskām tradīcijām.
Sava gadskārta (kalendārs) bija
arī indoeiropiešiem (āriešiem) un baltiem kā šīs civilizācijas kultūras kodola
nesējiem. Ņemot vērā āriešu civilizācijas senumu un izplatības areālu, šīs
pirmtautas radītās gadskārtas ietekme pasaules kultūrtelpā savulaik bijusi (un
joprojām ir) ne mazāka kā citu seno civilizāciju (šumeru, ēģiptiešu, maiju) kalendāriem.
Tieši baltu kultūrā vislabāk uzglabājušās liecības par indoeiropiešu seno laika
izpratni, kas ļauj skaidrot arī citu mūsdienu indoeiropiešu tautu kultūru liecības.
Gadskārtas nozīme
Kalendārs ir plāns laikam tāpat
kā karte ir plāns telpai. Cilvēka spēja apzināties savu vietu telpā un laikā ir
tā pastāvēšanas nepieciešamais pamats, no kura laika gaitā varēja rasties
dziļāka izpratne par pasaules uzbūves likumsakarībām un šai izpratnei
atbilstošas kultūras izpausmes, līdz pat šķietami maznozīmīgiem ikdienas
paradumiem.
Senajās zemkopju un lopkopju
civilizācijās laika skaitīšanai bija ne mazāka nozīme, kā mūsdienās, jo no
pareizas laika izpratnes bija atkarīga raža un kopienas pastāvēšana. Laika
ritējums tika saistīts ar norisēm telpā (debess ķermeņu stāvoklis, gadalaiki
u.tml.), un tādējādi veidojās vienota pasaules uzbūves izpratne, kā arī tai
atbilstoša sabiedriskā kārtība (kultūra). Būtiskākie laika ritējuma notikumi
tika iezīmēti ar svētkiem, kas, ņemot vērā tā brīža stāvokli dabā un
sabiedrības dzīvē, ieguva raksturīgas iezīmes.
Kādreizējā laika izpratne ietekmē
arī daudzus mūsdienu paradumus - ne tikai Jāņu svinības, bet arī svecīšu
iedegšanu 11. novembra krastmalā Lāčplēša dienā, māžošanos Helovīnā, šūpošanos
Lieldienā(s), 29. februāra dienas pievienošanu katru ceturto gadu, un pat kristiešu
atzīmēto Jēzus piedzimšanu Ziemassvētkos.
Senās baltu gadskārtas
izmantošana ikdienas laika plānošanā pašlaik nav iespējama, jo lielākā daļa
sabiedrības praktisku apsvērumu dēļ izmanto Gregora kalendāru, tomēr tai
joprojām ir liela nozīme baltu (tātad arī latviešu un lietuviešu) kultūrtelpas
izzināšanā un kārtošanā.
Gadskārtas garums
Astronomiskā gada garumu (365,242190
diennaktis) nav iespējams sadalīt precīzā skaitā veselu diennakšu, nedēļu un
mēnešu, tāpēc visas senās civilizācijas meklējušas dažādus risinājumus, lai
radītā laika skaitīšanas kārtība nepazaudētu savu sasaisti ar dabā pastāvošo
astronomisko laiku. Jāņem vērā, ka mūsdienu Gregora kalendārs, kas daļēji
balstīts uz mēness cikla ilgumu, nebūt nav labākais risinājums, jo šajā laika
skaitīšanas sistēmā atšķiras nedēļu un diennakšu skaits dažādos mēnešos, kā arī
mēnešu noteikti datumi katru gadu iekrīt citā nedēļas dienā.
Baltu izpratni par kopējo gada
garumu ļauj apjaust tautasdziesma:
34075-0
Sajāja bramaņi
Augstajā kalnā,
Sakāra zobenus
Svētajā kokā.
Svētajam kokam
Deviņi zari,
Ik zara galā
Deviņi ziedi,
Ik zieda galā
Deviņas ogas.
Sajāja bramaņi
Augstajā kalnā,
Sakāra zobenus
Svētajā kokā.
Svētajam kokam
Deviņi zari,
Ik zara galā
Deviņi ziedi,
Ik zieda galā
Deviņas ogas.
Dziesmā
izmantota latviešu folklorā plaši izplatītā trejdeviņi simbolika, turklāt
piesaukti tiek arī bramaņi, kas baltu civilizācijā veica garīgo vadītāju
uzdevumus, tajā skaitā noteica svētku svinēšanas laiku. Kaut gan trejdeviņi
nereti tiek skaidrots kā reizinājums 3x9=27, tomēr no šīs tautasdziesmas
nepārprotami redzams, ka darīšana tomēr ir ar kāpināšanu 9x9x9=93=729.
Iegūtais skaitlis neko neizteiktu, ja nebūtu zināms, ka indoeiropieši senāk
dienas un naktis skaitījuši atsevišķi. Izdalot iegūto dienu un nakšu skaitli 729
ar 2, iegūstam rezultātu 364,5, kas ir tuvs gada diennakšu tradicionāli
pieņemtajam skaitam - 365. Atšķirība starp skaitļiem izzūd, ja par atsevišķu
dienu vai nakti uzskatām arī pašu piesaukto „svētā koka” stumbru, kas atrodas
simboliskā gada apļa centrā, un no kura tiek sākta gada dienu un nakšu
skaitīšana (par gada centra simbolisko nozīmi būs runa turpmāk).
Kā redzams,
baltiem ir bijusi visai precīza izpratne par gada garumu. Tomēr saglabājas
jautājums par atlikušo 0,242 astronomiskā gada diennakšu lomu laika skaitīšanā,
kas ilgstošākā periodā varēja radīt kalendārā laika būtisku novirzi no
astronomiskā laika. Šo jautājumu iespējams izskaidrot skatot kopsakarībā vēl
vienu tautasdziesmu un kādu senu rotaļu. Tautasdziesmā runa ir par Zelta ozolu,
kas tiek uzskatīts gan par pasaules, gan par gada simbolu:
Mēness ņēma Saules meitu
Pērkons jāja vedībās
Pa vārtiem izjādams
Sasper Zelta ozoliņu
Trīs gadiņi Saule tek
Zelta zarus lasīdama
Ceturtā gadiņā
Uziet pašu galotnīti
Redzams, ka ceturtajā gadā tiek atrasta trūkstošā Zelta ozola daļa - galotne,
kas varētu liecināt par papildus diennakts pievienošanu katram ceturtajam
gadam. Šādu iespēju jo ticamu padara arī mūsdienu Gregora kalendāra risinājums
katru ceturto gadu februāra mēnesī pievienojot papildus 29. dienu. Tā kā
mūsdienu kalendārs vēsturiski radies Romā, ir pamats uzskatīt, ka šāds
risinājums ir bijis kopējs vairumam indoeiropiešu tautu. Daudzas liecības par
īpašu četru gadu ciklu var atrast arī grieķu kultūrā, kas tiek uzskatīta par
mūsdienu Eiropas kultūras šūpuli. Der atcerēties kaut vai apstākli, ka
olimpiskās spēles gan mūsdienās, gan arī senajā Grieķijā notika reizi četros
gados.
Tā kā dienas un naktis
iepriekšējā aprēķinā tika skaitītas atsevišķi, būtu jāpieņem, ka ceturtajā gadā
bija papildus diennakts (1), vai diena un nakts (2). Par papildus dienas un
nakts pievienošanu ceturtā gada beigās varētu liecināt pazīstamā rotaļa
„Trejdeviņi”, kuras nosaukums tieši sasaucas ar iepriekš aprakstīto gada
simboliku. Zīmīga ir arī pati rotaļas kārtība - aplis, ko veido grupas pa trīs,
kā arī viens pāris. Dziesmas vārdi:
Divi bija, divi bija
Divi bija ārā
Kam tie divi rokā tika
Tam bija gana
Šķiet varam pieņemt, ka dziesmā
minētie „divi ārā” ir diena un nakts, kas tiek pievienoti katram ceturtajam
gadam, tādējādi samērojot astronomiskā gada garumu ar kalendāro gadu („kam tie
divi rokā tika, tam bija gana”).
Papildus diennakts katru ceturto
gadu gandrīz izlīdzina 0,24 diennakšu radīto astronomiskā un kalendāra laika
atšķirību (1/4=0,25). Saglabājas nobīde 0.01 (0,25-0.24=0,01) diennakts garumā,
ko varēja risināt vienu reizi veicot korekciju ilgākā laika periodā (vairāk kā
simts gados).
Gadskārtas dalījums
Papildus iepriekš iztirzātajam
jautājumam par baltu gadskārtas garumu, nepieciešams izvērtēt arī gada
dalījumu.
Atsevišķi pētnieki uzskata, ka
senākajā posmā balti izdalīja tikai divus izteiktākos gada laikus (ziema un
vasara), tomēr folkloras materiāli liecina par plaši atzītiem četriem gada
laikiem (pavasaris, vasara, rudens, ziema), kuru viduspunktus iezīmēja četri
galvenie gadskārtu svētki - Lieldiena, Jāņi, Apjumības (Miķeļi) un
Ziemassvētki. Tā kā saulgrieži un saulstāvji iezīmē gadalaiku viduspunktus,
dabiski rodas nepieciešamība arī pēc papildus atskaites punktiem, kas nodala
gadalaiku sākumu un beigas. Tādējādi iezīmējās vēl četri nozīmīgi gadskārtu
svētki - Meteņi (pavasara sākums), Ūsiņi (vasaras sākums), Māras (rudens
sākums) un Mārtiņi (ziemas sākums).
Astoņdaļīgs gada dalījums baltu
gadskārtā pašlaik ir teju vispāratzīts, tomēr neskaidrības rodas ar
astronomiskā gada (365,24 dienas) dalījumu vienādos gada laikos un nedēļās (nav
iespējams iegūt veselu diennakšu skaitu gada laikā un nedēļā). Piemēram,
sadalot astronomiskā gada garumu astoņās daļās, tiek iegūtas 45,655 diennaktis,
kuras nav iespējams precīzi uzskaitīt un sadalīt sīkāk veselās nedēļās un
nedēļas diennaktīs. Tuvākais skaitlis, kas dalās ar astoņi bez atlikuma, ir
360, kā rezultātā tiek iegūti astoņi 45 diennaktis gari cikli. Skaitlis 360 zināmā
mērā ir simbolisks, jo sakrīt ar jau grieķu civilizācijas laikā ieviesto grādu
skaitu pilnā aplī.
Iegūtais 45 dienu cikls ērti
dalās ar skaitļiem 5 un 9. Ņemot vērā folkloras materiālos saglabājušos nedēļas
dienu nosaukumus, ir pamats uzskatīt, ka skaitlis 9 apzīmēja dienu skaitu
nedēļā. Deviņu dienu nedēļas senais nosaukums savaite arvien tiek izmantots
lietuviešu valodā. Šādā nedēļā, papildus pirmo sešu dienu jau zināmajiem
nosaukumiem, dainās atrodamas norādes arī uz septīto dienu, pussvēti (astoto
dienu), kā arī svēti, kas tiek lietota devītās dienas apzīmēšanai. Tāpat
folkloras materiālos minēts piektvakars, kad tika atzīmēts nedēļas vidus.
Deviņu dienu nedēļas gadījumā to viegli izskaidrot, jo piektās dienas vakars
(brīdis starp piektās diennakts dienu un nakti) tiešām iezīmē deviņu diennakšu
nedēļas vidu.
Pieņemot, ka nedēļā bija 9
diennaktis, vienā 45 diennakšu ciklā (laikā) ietilpst 5 nedēļas. Laiku
apzīmēšanai tika izmantotas tā brīža dabai raksturīgas pazīmes. Ziemassvētkos
sākās Ziemas laiks, Meteņos - Sērsnu laiks, Lieldienās - Pavasara laiks, Ūsiņos
- Sējas laiks, Jāņos - Siena laiks, Mārās - Rudens laiks, Jumjos - Veļu laiks,
Mārtiņos - Ledus laiks. Divi šādi laiki veidoja mūsdienās zināmos gadalaikus -
ziemu, pavasari, vasaru un rudeni.
Dieva dienas
Tā kā gada dalījumam laikos un
nedēļās izmantotas 360 dienas, nepieciešams atrisināt jautājumu par atlikušo 5 (garajā
gadā - 6) „lieko” dienu sadalījumu gadā aplī. Piemēram, Marģers un Māra Grīni
savā grāmatā „Latviešu gads, gadskārta un godi” šīs dienas sadalījuši starp
Ziemassvētkiem (papildus 3 dienas, kopā 4 dienas) un Lieldienu (papildus 2
dienas īsajā gadā un 3 dienas garajā gadā, jeb kopā attiecīgi 3 vai 4 dienas).
Šādai pieejai tomēr ir vairākas iebildes:
- Tiek izjaukts simetriskais gada dalījums, jo astronomiskās gadskārtas iekrīt dažādās ciklu dienās: Lieldiena - pirmā cikla (pēc Meteņiem) 44. dienā, Jāņi - trešā cikla 44. dienā, Jumji septītā cikla 2. dienā, Ziemassvētki - 2. dienā pēc astotā cikla. Tāpat dažādās cikla dienās iekrīt arī Ūsiņi, Māras, Mārtiņi un Meteņi.
- Galveno svētku dienām netiek nodalītas savas īpašas svinamas dienas. Tās tiek izvietotas parastās savaites dienās, kas izjauc citādi ritmisko un simetrisko gada dalījumu.
- Konstatējamas vairākas nesakritības ar dainās pieejamo materiālu. Piemēram, vairumā dainu tiek runāts par vienu Lieldienu, nevis vairākām. Tāpat ir izplatīta daina, kurā Ziemassvētki iet pār kalnu „trīs dieniņas, trīs naksniņas”, kā arī tādas, kur skaidri minēti trīs brāļi Ziemassvētki, kas nesakrīt ar Grīnu piedāvāto 4 Ziemassvētku dienu skaitu.
Šķiet, ka atbilde par piecu dienu
sadalījumu gadskārtā ir simetrijā, kas raksturīga latviešu zīmēm un pasaules
izpratnei kopumā. Proti, četras dienas sadalāmas galvenajiem saulgriežu un
saulstāvju svētkiem - Ziemassvētkiem, Lieldienai, Jāņu dienai un Jumja dienai.
Šāda pieeja neietekmē gada galveno svētku simetrisko izvietojumu un sakritību
ar astronomiskajiem saulgriežiem un saulstāvjiem, turklāt nodrošina galvenajiem
svētkiem sevišķas, no ikdienas laika skaitīšanas izdalītas dienas.
Tādējādi atliek rast skaidrojumu
par atlikušās vienas (garajā gadā - divu) diennakšu novietojumu gadskārtā. Šajā
sakarā acīmredzot jāatgriežas pie trejdeviņi simbolikas, kur trūkstošā diena
tika novietota svētā koka (gada) centrā. Šāda pēdējā un vienlaikus pirmā gada
diena simboliski iederas laika cikliskajā izpratnē. Pirms sākt nākamā apļa
zīmēšanu, ir jāatrod centrs, kas satur kopā riņķa līniju. Šāda cikliska
atgriešanās centrā katru gadu atgādināja, ka viss sākas un beidzas vidū.
Saglabājusies arī zīmīga tradīcija, kas rituāla veidā šo darbību atkārto -
Ziemassvētku bluķis, kas simbolizē veco gadu, tiek vilkts ap ugunskuru un tad
sadedzināts vidū.
Līdzīgi risināms arī jautājums
par papildus dienas novietojumu gadskārtā katru ceturto gadu. Iepriekš aprakstītajā
dainā par Zelta ozola zaru lasīšanu, Saule ceturtajā gadā atrod galotni, kas arī
atrodas koka centrā (!). Tāpat kā viena diena katru gadu noslēdz četru gadalaiku
ciklu, arī katrus četrus gadus šāda papildus diena noslēdz plašāku ciklu, nodrošinot
baltu laika skaitīšanas precīzu atbilstību laika ritējumam dabā.
Gadskārtas svētku nozīme
Piecu dienu simetrisks
izvietojums gadskārtas aplī krusta formā sasaucas ar senu mītisko
tautasdziesmu:
Ziemassvētki, Liela diena,
Tie Dievam dārgi laiki,
Ziemassvētkos Dievs piedzima,
Lieldienā šūpli kāra.
Dieva dzimšana Ziemassvētkos nav kristiešu
jaunievedums, bet gan saistāma ar gaismas atdzimšanu ziemas saulgriežos. Ziemassvētki
atrodas uz gadskārtas svērteniskās (vertikālās) ass, kas baltu rakstā simbolizē
Dievu (gaismu, garu), savukārt Lieldiena ir uz līmeniskās ass, kas simbolizē
Māru (matēriju). Gaismas ceļš Ziemassvētkos sākas no Veļu valstības dzīlēm, ko
gadskārtas aplī simbolizē apakšējais pusaplis. Šajā sakarā zīmīga ir
Ziemassvētku tautasdziesma, kurā „Saule dod savu meitu, no veļiem šai zemē”.
Lieldienā (pavasara saulstāvjos) tiek sasniegts līdzsvars starp
dienas un nakts garumu - gaisma simboliski iznāk no veļu valsts „šai zemē”. Šī
iznākšana saistāma gan ar šūpošanos, jo diena un nakts ir vienāda garuma
(atrodas līdzsvarā), gan ar dabas atmošanos. Tieši Lieldienā Māra „iet baznīcā
aplūkot bērniņu”. Šim dzimušajam bērnam, kas ir pats Dievs savā materiālajā
veidolā, tiek kārts šūpulis. Ja Ziemassvētkos piedzimst Dievs (gars), tad
Lieldienā dzimst Māra (matērija).
Jāņi, kad gaismas ir visvairāk, gadskārtā atbilst svērteniskās ass augstākajam
punktam - debesu kalna galam. Meklējot gadskārtu atbilstību ar četriem cilvēka
mūža posmiem (bērnība, jaunība, briedums un vecums), jāsecina, ka Lieldiena ir
bērnības svētki, bet Jāņi atbilst jaunībai. To apliecina arī daudzās Jāņu
tradīcijas.
Apjumībās (Miķeļos) tiek sasniegts materiālās pasaules pilnbrieds,
un tiek svinēti ražas svētki. Cilvēka mūžā šis laiks atbilst briedumam - spēka
un materiālās labklājības augstākajam punktam. Pēc šī brīža Saule un materiālā
pasaule pamazām atgriežas veļu valstībā, ko iezīmē gadskārtas apakšējais
pusaplis. Sākas veļu laiks, kad dzimtas vecāko pārstāvju vadībā tiek godināti
senči. Veļu laika tradīcijas mūsdienās plaši saglabājušās kristīgās baznīcas
mirušo piemiņas dienas rituālos, un Helovīna izdarībās, kas patiesībā ir
izkropļotas ķeltu veļu dienas tradīcijas. Veļu laika rituāli savijušies arī ar
karavīru piemiņas - Lāčplēša dienas - tradīcijām.
Tāpat kā jebkura darbība sākas
cilvēka apziņā, no kurienes dažādos veidos izplatās pasaulē, arī gads, dvēsele
un pasaule dzimst vidū. Apmetuši savu loku materiālajā pasaulē, cilvēka mūžs un
gads atgriežas pirmsākumos. Ziemassvētku vakarā vecā gada simbols - Svētā ozola
koka bluķis - tiek sadedzināts apļa vidū esošā ugunskurā, no kurienes dzimst
jauna gaisma un jauns gads.
Dieva krusta četrējādība
atspoguļojusies ne tikai četrās debess pusēs, četros pamatelementos, četros
cilvēka dzīves posmos un četrās laiktelpas dimensijās, bet arī baltu gadskārtas
četros gadalaikos un tiem atbilstošajos gadskārtu svētkos.
Būtu labi, ja būtu lejupielādējams .cdr vai .ai vai .ppt (.eps) formātā, jo tad varētu pielikt klāt savu (centrā) 'firmas' zīmi, modificēt dizainu, un tad izdrukāt CopyPro lielā A1(?) izmērā. Vai jau kaut kur ir rodams?
AtbildētDzēstPaldies !
AtbildētDzēstViss ļoti jauki izskaidrots, kā arī paldies par "racēja" ieguldīto darbu, taču pilnīgi un galīgi nepareizi par gada "liekajām" dienām. Tam ir pilnīgi cits un pavisam loģisks izskaidrojums, kur un kāpēc tās liekamas... Ja ir interese, jautājiet
AtbildētDzēstIr interese, lūdzu izskaidrojiet savu viedokli.
DzēstRudenājiem kā reliģiskiem svētkiem ir sava - dziļāka būtība.
AtbildētDzēstĻoti labs skaidrojums!
AtbildētDzēstPaldies!