pirmdiena, 2024. gada 18. novembris

Par tautas un valsts brīvības avotiem Latvijas Republikas 106. gadskārtā.

 


Svinīgi vārdi nenāk pār lūpām tad, kad tavas brīvības tiesības ir aizskartas. Svinību reize saasina uztveri un vedina uz pārdomām par to, ko svinam un cik dziļš un sens tam pamats.

Svinīguma dziļuma avots ir mūsu šodienas apziņā no senču brīvības centieniem un izpratni par brīvību ne tikai kā par fizisku izdzīvošanu, bet vispirms kā par garīgu pašnoteiksmi noteikt savas tiesības savā zemē. Valstij, kā tautas pašnoteiksmes apliecinājumam, pamatā ir šo centienu un izpratnes senākie avoti.

Arveds Švābe iesāk savu grāmatu “Straumes un avoti” par latviešu tiesību vēsturi ar Kronvaldu Ata aicinājumu:

“Ej augšup pa straumi, un tur tu atradīsi avotu; aplūko to krietni!”

Nezinot savas tautas tiesību veidošanās vēsturi, tās avotus un senču cīņu par savām tiesībām, nav noprotams pamats un trūkst pārliecība kā valdīt savu tēvu zemi, savu valsti, un līdz ar to kas ir valsts svinību dziļākā būtība.

3815-0
Protošam mākošam,
Tam turèt tēva zemi;
Neprašam, nemākuļam
Otra durvis virinàt.

Folkloras materiāla nozīmīgums nav uztverams tikai kā kultūras mantojums, bet tā viena no būtiskākajām šķautnēm ir tikumisko attiecību un no tām izrietošo tiesisko normu veidošanās un pastāvēšana tautā. No vissenākiem laikiem tās veidojušās kā ieradumu tiesības un, par spīti dažādu svešu varu uzspiestajām paverdzinošajām tiesību normām, tās pastāvējušas kā tikumiskās virsnormas, kas ļāvušas latviešiem saglabāties un atdzimt kā patstāvīgai tautai. Kā to apliecina Arveds Švābe, vissenākās tiesību normas folkloras materiālos izteiktas balstoties uz pasaules kārtības redzējumu, kas izteikts senās dievestības tēlos:

“[:]Ar senām latviešu sakrālām tiesībām saistāmi divi tagad plaši lietoti juridiski termini — likums un lēmums. Ja par likumu saucam leģislatīvās gribas izteikumu, bet par lēmumu kāda justīcijas vai administrācijas orgāna spriedumu konkrētā lietā, tad nedrīkstam aizmirst, ka senāk licējas un lēmējas balss visos svarīgākos tiesību novados pirmām kārtām piekrita dievībai. Tautas tradīcijās lēmējs ir Dievs un Laima.[:]”

(Arveds Švābe “Straumes un avoti”. 13. lpp., Grāmatu apgādniecība A. Gulbis, Rīga, 1938. g.)

33656-0

Dieviņš kāpe kumeļâ,
Es kāpsliņus patureju;
Man Dieviņš zemi deva
Par to kāpšļu turejum'.

9459-0
Dievs ar Laimi manis dēļ
Stāv lielâ ienaidâ:
Dievs man deva maizes zemi,
Laime liedza arajiņu.

33780-1
Es redzeju zvaigžņu sietu
Gaisa vidu līgojot.
Dieviņ, tavu likumiņu,
Ka zemêi nenokrita!

 

Senie kurši un zemgaļi, kad 13. gadsimtā sacēlās pret pakļautību un uz laiku nokratīja svešo varu. Tie atjaunoja savas dzīvesziņas garīgo satversmi – savu tiesību pamatu – savu dievestību, jo negribēja 4. celī (4. paaudzē) pazaudēt tiesības uz savu zemi, kā to paredzēja vēlākie kuršiem un zemgaļiem uzspiestie krustnešu iekarotāju līgumi pēc vācu tiesībām.

[:]“Kā kuršu, tā zemgaļu līgums ir miera līgumi, jo nodibina jaunas tiesiskas attiecības starp divām karotāju pusēm: sacelšanās laikā (in der tijt der werrunge) abas tautas bij atkritušas no vācu kristietības (§ 6) un atgriezušās pie savas nacionālās dievticības un politiskās brīvības. 40”[:]
(Arveds Švābe “Straumes un avoti”. 105. lpp., Grāmatu apgādniecība A. Gulbis, Rīga, 1938. g.)

Tas parāda, ka tiesības uz savu dievestību (reliģiju), zemi un patstāvīgu lemšanu netiek nevienam dotas, tās var tikai izcīnīt, jo dievestība nosaka vērtības, kurās balstās tiesību izpratne un jebkura starpniecība ir neatbilstoša pasaules kārtībai.

No dziedniecības prakses zinām, ka arī stipri vārdi var palīdzēt apturēt dzīves cirstās brūces. Stiprie vārdi ir mūsu bagātīgās gara mantas un tajās izteiktā latviskā dzīvesziņa, latviskā patība, un garīgās brīvības apliecinājums uz tiesībām sava liktens noteikšanā, tiesībām uz savu valsti. Ir brūces, kuras vēl asiņo un tautas dzīvība var nemanāmi aiztecēt, ja nespēsim to saprast un apturēt, tāpēc daudzināsim savus stipros vārdus, tautu un valsti!

34131-1
Šam bij vārdi, tam bij vārdi,
Man patiesu stipri vārdi:
Dūru mietu Daugavâ,
Aptureju ūdentiņu.

Savas tiesības noteikt, savu brīvību noturēt ir Dieva dots likums un tikai mūsu lēmums kā to paveikt. Saules mūžu Latvijai!

Andrejs Broks
Latvijas Dievturu sadraudzes dižvadonis

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru