Rīgā, 19.05.2017.
Latvijas republikas
Kultūras ministrijai
Latvijas republikas Tieslietu
ministrijai
Atklāta vēstule par
likumprojektu „Sakrālā mantojuma aizsardzības finansēšanas likums”.
Latvijas Dievturu sadraudze ir
iepazinusies ar likumprojektu „Sakrālā mantojuma aizsardzības finansēšanas
likums” (http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40421576) un pauž savu viedokli par tajā ietvertajām nostādnēm.
Pirmkārt, kā vienīgā nacionālo
reliģiju pārstāvošā organizācija, kas cieši sakņojas latviešu tradicionālās kultūras
mantojumā un tajā ietvertajā reliģiskajā tradīcijā, kārtējo reizi izsakām
protestu pret likumprojektā iestrādāto nevienlīdzīgo, diskriminējošo un
subordinējošo attieksmi pret nacionālo
reliģiju un tās sakrālo mantojumu, likumprojektā ietverot izkropļoto
jēdziena “tradicionāls” pielietojumu, kas normatīvajos aktos attiecināti tikai
uz atsevišķām judokristiāniskajām reliģijām.
Latviešu sakrālais mantojums ir
cieši un neatdalāmi saistīts ar latviskās tradicionālas kultūras attīstību un
pastāvēšanu cauri laikiem, savu izpausmi rodot dzīves godu, gadskārtu un sadzīves
tradīcijās. To formas ietver gan sadzīviskā vide un priekšmeti, gan arī kultūrvēsturiskās
vietas un objekti (E.Brastiņa, G.Eniņa, J.Urtāna u.c.
pētījumi), kuru piederība ir ļoti daudzveidīga un kuru uzturēšanai un sakopšanai
nepieciešami līdzekļi gluži tāpat kā jebkuram kultūras objektam.
Latvijas Dievturu
sadraudzes pamatierosinājumi likumprojektam ir :
1) likumam jāparedz iespēja nodrošināt sakrālā
mantojuma, kas balstīts latviskās etniskās kultūras reliģisko tradīciju mantojumā,
saglabāšanu;
2) Likumā
skaidri jāpamato, kas likuma izpratnē ir tās vērtības, kas uzskatāmas par
svētām (sakrālām) un pēc kādiem vēsturiskiem kultūras liecību kritērijiem tās
tiks novērtētas kā nacionāli nozīmīgs kultūras mantojums, kas saglabājams nākamajām
paaudzēm (1. pants 1. apakšpunkts).
3) izslēgt no likumprojekta terminu
“tradicionālo konfesiju”, kas patreizējo normatīvo aktu izpratnē tiek
attiecināts tikai uz kristietības un jūdaisma reliģijām (5. panta 3.
apakšpunkts).
4) Likumu neattiecināt tikai uz reliģiskajām
organizācijām, kuras īpašumā vai tiesiskā valdījumā ir valsts aizsargājams
sakrālā mantojuma objekts, jo tādi objekti var būt citu institūciju un
organizāciju īpašums, kā arī privātā īpašumā vai tiesiskā valdījumā (3. pants
1. punkts)
5) Sakrālā mantojuma padomē ietvert arī
tradicionālās nacionālās reliģijas Latvijas Dievturu sadraudzes pārstāvjus, kā arī
ar kultūras nozarēm saistīto zinātņu pārstāvjus (arheologus, novadpētniekus
u.c. latvisko kultūru pārzinošus speciālistus)
Pieņemot šo likumu šādā
redakcijā, tiktu turpināta un nostiprināta Latvijas valsti pazemojoša attieksme
pašai pret savas tautas kultūru un tās tradīcijās ietverto reliģisko mantojumu.
Tiktu turpināts uzturēt, latviešu sentautu zemju iekarotāju varu uzspiesto,
svešu reliģisko tradīciju, kā arī to “sakrālo” tekstu idejiskajās nostādnēs
ietverto šovinistisko attieksmju nekritisks izvērtējums un pielietojums. Tas nav
savienojams ar Latvijas kultūrpolitikā
paustajām nacionālās tradicionālās (šī vārda patiesajā izpratnē) kultūras
attīstības nostādnēm un vispārcilvēcisko vērtību izpratni mūsdienu sabiedrībā.
LDS iebildes
novērtējuma ziņojumā paustajam.
I. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
|
||
2.
|
Pašreizējā situācija un problēmas, kuru risināšanai tiesību akta projekts
izstrādāts, tiesiskā regulējuma mērķis un būtība
|
Vēsturiski nepamatots ir ietvertais apgalvojums – “…baznīcai ir sava nozīme un loma tautas
garīgās enerģijas uzturēšanā un vairošanā.”
Tieši baznīca kā ideoloģisks latviešu tautas garīgās enerģijas apspiešanas instruments tika izmantots gadsimtiem, iznīcinot gan etniskās kultūras tradīcijas, gan to materiālās vides izpausmes formas. To pierāda vēstures hronikas un baznīcu vizitāciju protokoli.
Rodas jautājums, vai arī kauna stabu atjaunošana baznīcu priekšā tiks
valstiski finansēta, jo tie tiešām tika pielietoti “tautas garīgās enerģijas
uzturēšanā un vairošanā” iekarotāju reliģisko varu izpratnē.
Atsevišķu, svešas reliģijas baznīcai piederīgu pārstāvju ieguldījums
latviskās kultūras mantojuma izpētē nemaina baznīcas lomu latviešu tautas
vēsturē kopumā, jo piederības stāvoklis baznīcai bija vienīgais iespējamais
veids, kā publiski paust savus uzskatus.
Nepamatots un demagoģisks ir ietvertais apgalvojums: “Arī mūsdienās dievnami nekalpo tikai
baznīcu un draudžu kā īpašnieku vajadzībām, bet gan visas tautas vajadzībām.”
Kādas ir piesauktās visas tautas vajadzības un cik no visiem dievnamiem tām kalpo?
Bez jebkādas nepieciešamību norādes, racionāla un finansiāla pamatojuma
tiek piesaukta vajadzība: “Lai pilnībā
nodrošinātu aptuveni 800 dievnamu remontu un atjaunošanas darbus, visā
Latvijā nepieciešami aptuveni 110 - 170 miljonu eiro”.
Kāpēc būtu jāatjauno aptuveni piesaukts skaits baznīcu un jātērē tik
daudz līdzekļu faktiski tikai vienas reliģiskās tradīcijas celtnēm un pēc
būtības slēptā formā arī to paustās ideoloģijas un politiski angažētās
hegemonijas uzturēšanai valstī, kuras satversmē baznīca ir atdalīta no valsts.
Kas šī likuma projekta izpratnē pēc būtības tiek pamatots ar
apzīmējumu “sakrālais mantojums” skaidrojumā: “Sakrālais mantojums - dažādu konfesiju baznīcas, kapsētas, kapličas
un citas reliģiskās celtnes un citi reliģiskie artefakti - ir būtiska un
neatņemama kultūras mantojuma sastāvdaļa un tautas bagātība”?
Vai svešu varu uzspiestas reliģijas fiziskās liecības katra palieka bez
kritiska vērtējuma par tās vēsturisko lomu tautas kultūrā ir “sakrālais
mantojums”? Vai tomēr tas ir svēts
mantojums, kas ceļ tautas pašcieņu un godā senču piemiņu, kuri cauri
gadsimtiem un par spīti visiem spaidiem radīja savu kultūru ar savu pasaules
vērtību uzskatu sistēmu – dainu garīgo
satversmi, to iznesa līdz mūsdienām, izcīnīja savu valsti tās
aizsardzībai un kā svēta liecība būtu jāsaglabā tautas mūžībai?
|
`
|
II. Tiesību akta projekta
ietekme uz sabiedrību,
tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
|
|
2.
|
Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību un administratīvo
slogu
|
Nepamatots ir apgalvojums, ka “Likumprojekts
pozitīvi ietekmēs kultūras mantojuma atjaunošanu un vidi.”, jo likumi, kas
uztur izkropļotu kultūrvides attiecību modeli reliģisko tradīciju jomā, kas
ir diskriminējoši pret nacionālās reliģijas vietu un lomu un iespējām
sabiedrībā, ir kļūda un nav pamats tādus uzskatīt par kultūrvides attīstību pozitīvi
ietekmējošiem.
Reliģijas, kas pēc būtības nav saistītas ar nacionālās kultūras
izcelsmi un vēsturisko pieredzi savas tautas pašnoteiksmes radīšanā un aizstāvēšanā,
kuras veic diversijas “troļļa” lomu nacionālās kultūras saliedēšanas jomā, kā
to pierāda to konfesionālo izcelsmes valstu slēptā cīņa par to ietekmi
Latvijas valsts minoritāšu kopienās, tajās radot politiski safabricētas, no
Latvijas kultūras atsvešinātas identitātes ilūziju, neveicinās kultūras
mantojuma atjaunošanu un cittautiešu integrāciju Latvijas kultūrvidē.
|
Latvijas Dievturu sadraudzes valdes vārdā
A.Broks.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru