pirmdiena, 2016. gada 25. janvāris

Imants Ziedonis. Tu dzīvoji dižu darbu.

Atkārtotā izdevumā ir iznākusi Imanta Ziedoņa grāmata "Tu dzīvoji dižu darbu. Manas tautas dziesmas." Tā būs vērtīgs papidinājums ik vienam savas latviskās dzīvesziņas bibliotēkas papildināšanai.

Daži citāti no atziņām grāmatā.

"Taču idejas kopšana neradās tikai šajos divos vārdos "Māra" un "Laima". Lielo ritu apjauda tautas dziesmās nav kulta lieta, tā ir katrā dzīves darbībā, tikai allaž pacelta lielākos domas augstumos. Tā ir mūsu eksistences lieta un cenšas Ritu saprast visās lielajā un mazajās kustībās kopā."

"Tā filozofēdamas, latviešu tautasdziesmas kopa Visumu, Lielumu, Kopumu un to ienesa cilvēku attiecībās. Kopa Kopumu. Vai te jau neskan tie augstākie uzdevumi, ko pašas valodas saknes mums rāda: "kopt" stāv izsenā sakarā ar vislielākajiem Visamības uzdevumiem, ar Kopuma uzdevumiem?
Tātad - kopt Māru (telplaika ritmu) un Laimu (cēloņseku ritmu). Saprast šos principus, kaut arī tie nav tieši saukti vārdā un bieži vien ieslēpti mazāku ritmu tēlainībā. Var meklēt tām visādus zinātniskos skaidrojumus, bet viens ir skaidrs, - sendienas ir pārliecināti kopušas ideju par lielo un mazo ritu saskaņu.  Kaut arī Lielais Rits nav bijis praktiski un taustāmi pierādāms, tas pastāv nojautu informācijā, nepasakāmajā dzīves ziņā."

"Un pamazām es sāku saprast: tautasdziesmās ir arī mans, nē, nevis arī, bet tieši man Rits! Tas ir mans, uz mani attiecināts, pašlaik esošs. Jo tā ir pasaules kārtības mācība, ko izstrādājusi paaudžu pieredze."


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru