Ar pelēku mētelīti?
Tas atnesa kokiem lapas,
Zemei zaļu āboliņu.
Vasarai sākoties, gaismas dievība Ūsiņš atnes zaļo zāles un lapu mēteli,
ko ziemas sākumā „zobena galā” aiznesis Mārtiņš. Notiek dabas atdzimšana un
uzplaukums, kas atsaucas norisēm gaismas pasaulē – Lieldienā diena kļuvusi
garāka par nakti.
Gan Ūsiņa zīme, gan ar to cieši saistītais auglības simbols Jumis
uzsver dzīvības pamatlikumu – pretstatu vienību. Tāpat kā gaismas atgriešanās Lieldienās
ar nelielu aizkavēšanos atmodina dabu Ūsiņos, arī saimnieciskās dzīves
uzplaukums ir ciešā atkarībā no cilvēka un tautas garīgā stāvokļa. Sakārtojot
savu iekšējo pasauli un vērtības, cilvēks un tauta var sakārtot arī savu
saimniecisko dzīvi. Visas svarīgākās cīņas notiek jūras, gaisa vai lauka vidū –
cilvēka prātā un sirdī.
Tomēr jebkurai garīgai parādībai nepieciešama arī izpausme vidē. Ne
velti Saulei vajadzīgi divi Ūsiņa zirgi, lai nokļūtu debesu kalnā. Arī
latvietības uzplaukums sākās ar tautas garīgās un saimnieciskās inteliģences
apvienošanos jaunlatviešu kustībā. Garīgā inteliģence deva mērķus un ierosmes,
saimnieciskā un militārā – spēku un uzņēmību to īstenošanai. Bez vienošanās
nebūtu iespējama nedz tautas garīgā, nedz saimnieciskā atdzimšana. Vedības var
sākties tikai tad, kad saule dod zelta seglus, bet mēness – karavīrs - sudraba
iemauktus.
Gan daba, gan mūsu dzīvesziņa katru gadu atgādina, ka zināšanas un
vara/varēšana nav auglīgas, ja tās nedarbojas roku rokā. Bez zināšanām velns ar
akmeņiem aizber upes, un bez varēšanas saules meita mūžam sēž ledus kalna galā.
Ūsiņa divi zirgi ir tieši tas, kas pašlaik vajadzīgs mūsu dzīvesziņas
atdzimšanai. Un kā vienmēr viņš ierodas tieši tad, kad visvairāk vajadzīgs.
LDS Savietis Ivo Rubīns
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru