Rīgā, 2013. gada 2. janvārī.
Latvijas Republikas
Saeimas
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai
Sabiedrības saliedētības komisijai
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai
Sabiedrības saliedētības komisijai
Latvijas Dievturu
sadraudzes atklātā vēstule par papildus brīvdienām reliģiskajos svētkos
Latvijas Dievturu sadraudze vērš
Jūsu uzmanību uz jauniem mēģinājumiem šķelt sabiedrību pēc reliģiskās
pārliecības.
Reformu partija (RP) ir ierosinājusi
ieviest valstī papildu reliģisko svētku brīvdienas, kas balstītas uz personas
reliģisko pārliecību un, konsultējoties ar atsevišķu reliģisko konfesiju
pārstāvjiem, ir izstrādājusi grozījumus likumā "Par svētku, atceres un
atzīmējamām dienām" un Darba likumā, kas dotu iespēju reizi gadā pēc
darbinieka izvēles, vienojoties ar darba devēju, svinēt nozīmīgu vienu
reliģisko svētku dienu. Likumprojektā piedāvātās reliģisko svētku dienas
izvēlētas, balstoties uz Latvijas „tradicionālo” konfesiju vadītāju
izteiktajiem viedokļiem.
(Par „tradicionālām” konfesijām Latvijā, atbilstoši pašreizējam TM likumu skaidrojumiem, tiek uzskatītas - „Rīgas Metropolijas Romas katoļu Kūrija”, „Latvijas Pareizticīgā Baznīca”, „Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca”, „Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīca”, „Latvijas Baptistu Draudžu Savienība”, „Rīgas ebreju reliģiskā draudze”, „Latvijas Apvienotās metodistu Baznīca”, „Septītās dienas Adventistu Latvijas draudžu Savienība”.)
Atbilstoši šo organizāciju viedoklim 6.janvārī tā būtu Zvaigznes diena, 7.janvārī - pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētki, kas tiek svinēti pēc vecā stila jeb Jūlija Cēzara kalendāra, 15.augustā Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas svētki, ebreju svētki - Jom Kipur jeb Grēku izpirkšanas diena - un 31.oktobris - Reformācijas diena.
Savukārt grozījumi Darba likumā paredz, ka papildus patlaban likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” noteiktajām svētku dienām (brīvdienām) darbinieks varēs izvēlēties vēl vienu apmaksātu svētku brīvdienu no likumprojektā piedāvātajām reliģisko svētku dienām atbilstoši savai reliģiskajai pārliecībai.
(Par „tradicionālām” konfesijām Latvijā, atbilstoši pašreizējam TM likumu skaidrojumiem, tiek uzskatītas - „Rīgas Metropolijas Romas katoļu Kūrija”, „Latvijas Pareizticīgā Baznīca”, „Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca”, „Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīca”, „Latvijas Baptistu Draudžu Savienība”, „Rīgas ebreju reliģiskā draudze”, „Latvijas Apvienotās metodistu Baznīca”, „Septītās dienas Adventistu Latvijas draudžu Savienība”.)
Atbilstoši šo organizāciju viedoklim 6.janvārī tā būtu Zvaigznes diena, 7.janvārī - pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētki, kas tiek svinēti pēc vecā stila jeb Jūlija Cēzara kalendāra, 15.augustā Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas svētki, ebreju svētki - Jom Kipur jeb Grēku izpirkšanas diena - un 31.oktobris - Reformācijas diena.
Savukārt grozījumi Darba likumā paredz, ka papildus patlaban likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” noteiktajām svētku dienām (brīvdienām) darbinieks varēs izvēlēties vēl vienu apmaksātu svētku brīvdienu no likumprojektā piedāvātajām reliģisko svētku dienām atbilstoši savai reliģiskajai pārliecībai.
Latvijas Dievturu sadraudze izsaka
protestu šādu likumprojektu tālākai virzīšanai apstiprināšanai Saeimā,
jo:
1) Latvijas
Republikā joprojām valstiski netiek pienācīgi atzīti tie tradicionālie svētki,
kas nosaka valsts nācijas patību (identitāti) - saules kalendārā gada gadskārtu
svētki, kas ietver arī gadsimtos piekoptu reliģisko tradīciju . Kā svētku
dienas, tie visi nav ietverti likumā par "Par svētku, atceres un
atzīmējamām dienām" un nav izdalīti atbilstošos kalendārajos laikos.
Tāpat kā latviešu valoda, arī latviešu tradicionālā kultūra un tajā pastāvošā reliģiskā tradīcija ir valsts nacionālās patības (identitātes) pamats, uz kura integrēties Latvijas sabiedrībai un līdz ar to tai jākalpo par visu pilsoņu vērtīborientējošu kritēriju jebkādu jautājumu risināšanā.
Latviešu tradicionālo gadskārtu svētku svinamās dienas– Ziemassvētki, Lieldienas, Jāņi un Apjumības ir arī reliģiskie svētki. Tāpēc, pirms risināt jautājumus par Latvijā (latviskajā kultūrvidē) vēsturiski dažādos laikos ienākušo reliģisko tradīciju svētku statusu, likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” jāiekļauj iztrūkstošie latviešu tradicionālo gadskārtu svētki un tie jāsakārto atbilstoši tradīcijā pieņemtajiem kalendārajiem laikiem. (Svētku nosaukumi ir noteiktas kultūras tradīcijās izveidojušās savpatības liecības un nav izmantojami attiecībā uz citu kultūru svētkiem.)
Jautājums par latviskajā kultūrā pastāvošo svētku (gadskārtu) tradīciju sakārtošanu būtu jārisina kompleksi, izprotot tradīciju tās veselumā, nevis izraujot atsevišķus svētkus no kopējā tradīcijas konteksta. Gadskārtu svētki ir senā tradīcijā balstīts vienots saules kalendārās sistēmas, dabas ritu un cilvēku saimnieciskās dzīves svētku cikls, kas veidojies gadsimtos un ir latviskās kultūras kultūrvēsturiska liecība. Tā saskaņošana ar mūsdienu kalendāru un atbilstošu svētku dienu izdalīšana noteiktos laikos ir būtiski nepieciešama Latvijas nacionālās kultūras pamatu nostiprināšanai un iespējamībai tās tālākai attīstībai. Organizēto latviešu nacionālās reliģijas pārstāvju (Latvijas Dievturu sadraudzes) svētku un atzīmējamo dienu tradīcija ir sakritīga ar latviskās tradicionālās kultūras tradīciju;
Tāpat kā latviešu valoda, arī latviešu tradicionālā kultūra un tajā pastāvošā reliģiskā tradīcija ir valsts nacionālās patības (identitātes) pamats, uz kura integrēties Latvijas sabiedrībai un līdz ar to tai jākalpo par visu pilsoņu vērtīborientējošu kritēriju jebkādu jautājumu risināšanā.
Latviešu tradicionālo gadskārtu svētku svinamās dienas– Ziemassvētki, Lieldienas, Jāņi un Apjumības ir arī reliģiskie svētki. Tāpēc, pirms risināt jautājumus par Latvijā (latviskajā kultūrvidē) vēsturiski dažādos laikos ienākušo reliģisko tradīciju svētku statusu, likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” jāiekļauj iztrūkstošie latviešu tradicionālo gadskārtu svētki un tie jāsakārto atbilstoši tradīcijā pieņemtajiem kalendārajiem laikiem. (Svētku nosaukumi ir noteiktas kultūras tradīcijās izveidojušās savpatības liecības un nav izmantojami attiecībā uz citu kultūru svētkiem.)
Jautājums par latviskajā kultūrā pastāvošo svētku (gadskārtu) tradīciju sakārtošanu būtu jārisina kompleksi, izprotot tradīciju tās veselumā, nevis izraujot atsevišķus svētkus no kopējā tradīcijas konteksta. Gadskārtu svētki ir senā tradīcijā balstīts vienots saules kalendārās sistēmas, dabas ritu un cilvēku saimnieciskās dzīves svētku cikls, kas veidojies gadsimtos un ir latviskās kultūras kultūrvēsturiska liecība. Tā saskaņošana ar mūsdienu kalendāru un atbilstošu svētku dienu izdalīšana noteiktos laikos ir būtiski nepieciešama Latvijas nacionālās kultūras pamatu nostiprināšanai un iespējamībai tās tālākai attīstībai. Organizēto latviešu nacionālās reliģijas pārstāvju (Latvijas Dievturu sadraudzes) svētku un atzīmējamo dienu tradīcija ir sakritīga ar latviskās tradicionālās kultūras tradīciju;
2) vēl
joprojām Latvijas Republikā pastāv pilsoņu segregācija pēc reliģiskās
piederības principa, kas izpaužas tikai vienas reliģiskās tradīcijas (Ābramisko
reliģiju grupas pārstāvju) dažādu vēsturisko izpausmju (jūdaistu un 7 kristīgo
konfesiju) priviliģēta statusa nodrošināšanā. Izpausmes redzamas likumdošanā -
Civillikumā, Izglītības likumā, Reliģisko organizāciju likumā, valdības
veidotās institūcijās (Garīgo lietu
padome) u.c. normatīvajos aktos, kas balstās līdztiesības neievērošanā,
atsaucoties uz voluntāri traktētu „tradicionalitātes” jēdzienu attiecībā uz šīm
organizācijām. Tas tiek saistīts tikai
ar to nosacīti ilglaicīgo pastāvēšanu valstī un kultūrvēsturisko ietekmi, kas
vēsturiski nav viennozīmīgi vērtējami lielumi. Bez tam no šīs
„tradicionalitātes” tiek atvasināts nekur normatīvajos aktos nedefinēts šo
atsevišķo organizāciju priviliģētības status. Par nepieņemamu uzskatām šo
nevienlīdzīgo tiesisko normu traktējumu un pamatojumu, kas līdz ar to attaisno
šo „tradicionālo” reliģiju atrašanos nevienādos vai atšķirīgos faktiskos un/vai
tiesiskos apstākļos. Tas nevar dot tām priekšrocības un valsts atzīta viedokļa
prioritāti sabiedrībā attiecībā pret citām reliģiskajām organizācijām vai
latviskās tradicionālās kultūras pārstāvjiem, kuru garīgā kopības un kultūras
pastāvēšanas izpratne nav saistīta ar viennozīmīgu nepieciešamību piederēt
institucionalizētai organizācijai.
Ābramiskās reliģijas nav latviešu kultūras daļa (tātad nav arī tradicionālas), jo nevienai no tām nav vietēja izcelsme un vēsturiski attiecīgās baznīcas bijušas vienaldzīgas vai pat naidīgas pret latviešu kultūru. Ņemot vērā likumos noteikto valsts šķirtību no baznīcas, kā arī kristietības dažādos pretrunīgos novirzienus, papildus svešu reliģiju svētku noteikšana un brīvdienu piešķiršana var vēl vairāk šķelt neviendabīgo Latvijas sabiedrību;
Ābramiskās reliģijas nav latviešu kultūras daļa (tātad nav arī tradicionālas), jo nevienai no tām nav vietēja izcelsme un vēsturiski attiecīgās baznīcas bijušas vienaldzīgas vai pat naidīgas pret latviešu kultūru. Ņemot vērā likumos noteikto valsts šķirtību no baznīcas, kā arī kristietības dažādos pretrunīgos novirzienus, papildus svešu reliģiju svētku noteikšana un brīvdienu piešķiršana var vēl vairāk šķelt neviendabīgo Latvijas sabiedrību;
3) likumprojektu
sakarā sabiedrība tiek maldināta par „vienlīdzīgas” attieksmes ievērošanu,
piedāvājot „izvēles” brīvību „neticīgajiem”, jo, piedāvājot ” izvēlei” tikai
vienai noteiktai etniskās izcelsmes (Ābramisko reliģiju grupa) reliģiskai
tradīcijai piederošas svētku dienas, tiek diskriminēta citu reliģisko
pārliecību cilvēku līdztiesība, kas ir klaja Latvijas Satversmes un
cilvēktiesību normu pārkāpšana.
Tādā veidā valstiski tiek atbalstīta dažu „izredzēto tradicionālo” reliģiju slēpta neiecietības forma, kas ne vienu reizi vien ir izpaudusies šo reliģiju sabiedriskajās aktivitātēs (Romas katoļu baznīcas kardināla J. Pujāta izteikumi Aglonā un demagoģisko aktivitāšu atbalstīšana kristīgo lūgšanu nakts akcijās vēršoties pret Jāņu gadskārtu tradīciju, un grāmatu dedzināšana);
Tādā veidā valstiski tiek atbalstīta dažu „izredzēto tradicionālo” reliģiju slēpta neiecietības forma, kas ne vienu reizi vien ir izpaudusies šo reliģiju sabiedriskajās aktivitātēs (Romas katoļu baznīcas kardināla J. Pujāta izteikumi Aglonā un demagoģisko aktivitāšu atbalstīšana kristīgo lūgšanu nakts akcijās vēršoties pret Jāņu gadskārtu tradīciju, un grāmatu dedzināšana);
4) lai
noskaidrotu darbinieka izvēlēto papildus reliģisko brīvdienu, tiks pārkāpts
Reliģisko organizāciju likuma 4. Pants. Iedzīvotāju līdztiesība neatkarīgi
no viņu attieksmes pret reliģiju
(1) Tieša vai netieša iedzīvotāju
tiesību ierobežošana vai priekšrocību radīšana iedzīvotājiem, kā arī jūtu
aizskaršana vai naida celšana sakarā ar viņu attieksmi pret reliģiju ir
aizliegta. Par šā noteikuma pārkāpšanu vainīgās personas saucamas pie
atbildības likumos noteiktajā kārtībā.
(4) Valsts un pašvaldību institūcijām,
sabiedriskajām organizācijām, kā arī uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām aizliegts
no saviem darbiniekiem un citām personām prasīt ziņas par viņu attieksmi pret
reliģiju vai par konfesionālo piederību;
5) jebkādi
jautājumi, kas saistīti ar reliģiskajām tradīcijām un tajās svinamajiem
svētkiem, nevar tikt risināti atbilstoši pastāvošajai praksei, lai
nepalielinātu faktisko iespēju nevienlīdzību dažādas reliģiskās pārliecības
pilsoņu un reliģisko organizāciju starpā un arī attiecībā pret sabiedrības
daļu, kas sevi pieskaita latviešu tradicionālās kultūras tradīcijai, kurā
izvēle piekopt tradicionālajā mantojumā
pastāvošās reliģiskās pieredzes tradīcijas ir katras personības individuālā
brīvība.
Pamatojoties uz
augstāk norādīto un pastāvot uz līdztiesiskas attieksmes tiesībām, Latvijas
Dievturu sadraudze izsaka šādu ierosinājumu:
tā kā sabiedrībai ir
nepieciešami garīgi orientēti svētki, kas būtu pieņemami sabiedrības vairākumam
un kalpotu par sabiedrības saliedētības pamatu, ierosinām iekļaut oficiāli atzīmējamo svētku dienu sarakstā latviešu
kultūras tradicionālos Ziemassvētku, Lieldienu, Jāņu un Apjumību (ražas)
svētkus. Tā kā šie svētki tiek atzīmēti astronomiskajos saulgriežos un
saulstāvjos, tie atspoguļo dabiskas un visai cilvēcei būtiskas sakarības, kas nebūtu
pretrunā arī ar citu Latvijā ienākušo tautību tradīcijām. Būtiski, ka minētos
svētkus Latvijas tauta (arī cittautieši) jau plaši atzīmē, tāpēc nebūtu
nepieciešams noteikt papildus brīvdienas. Proti, esošās Jāņu un Ziemassvētku
brīvdienas būtu jāpārceļ uz vēsturisko atzīmēšanas laiku (saulgrieži), savukārt
kristiešu Lieldienām paredzētās divas brīvdienas (Lielā piektdiena un 1.
lieldienas) būtu nozīmējamas patiesajos astronomiskajos pavasara un rudens
saulstāvjos - Lieldienā un Apjumībās (ražas svētkos).
Šāds risinājums ne tikai būtu universāls, jo atbilstu dabā
pastāvošajām likumsakarībām, bet arī veicinātu latviešu kultūras attīstību,
praksē nodrošinātu valsts un baznīcas šķirtību, kā arī garantētu citu Latvijā
iebraukušo tautu veiksmīgu iekļaušanos latviskajā kultūrtelpā.
Andrejs Broks
Latvijas Dievturu sadraudzes
valdes vadītājs
Latvijas Dievturu sadraudzes
valdes vadītājs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru