Gunta Saule
Sērsnu laiks – Sveču mēnesis aiz muguras. Šai naktī Jauns Mēness, kas gluži patiesi vēstī par Sērsnu laika sākumu. Mūsu ticējumi, senie pieraksti, ļaužu atmiņas un stāsti vēsta par Sērsnu mēnesi martu, bet pēc vēl senākiem un Saules ritam atbilstošākiem mērījumiem, arī novērojumiem dabā, mēs varam izsecināt, ka mūsdienās visiem pazīstamais gada dalījums 12 mēnešos nav gluži atbilstošs ne Saules, ne Mēness ritumam, ne arī klimatiskajiem novērojumiem. Tāpēc saku droši – ir Sērsnu laiks. Sniegs ir ass, čirkstošs, gluži kā nazis tas arī bez lieleim atkušņiem savaino meža zvēru kājas asiņainas. Daži runā par laba siltinājuma trūkumu, bet visi taču priecājamies par lāstekām aiz loga –nez, vai mūsdienu bērniem tās šķiet tikpat gardas, kā savulaik mums.
Bet tai vakarā vēl pirms Sērsnu laika īstenā sākuma, mēs Dzīvesziņas skolā sanācām runāt par kalendāru, par laika skaitīšanu, mazliet vairāk par Sauli un gluži maz par Mēnesi. Par to, kas ir redzams un kas nav redzams pie debesīm, par to, kas Dainās varbūt kādam liekas izgudrots, bet patiesībā galīgi tāds nav, un ir tikai patiess un redzams. Jā, un arī neredzams, bet šai reizē mēs gan vairāk runājām par to redzamo. Runātāju vidū bija Irēna Pundure, astronome un viena no izdevuma Zvaigžņotā debess redaktorēm, Valdis Celms (un viņu jau daudzi pazīstam kā viedu un Tradīcijā, arī laika skaitīšanā saprotošu un zinošu cilvēku), arhitekte un latviskās tradīcijas pētniece un arī praktiķe Ināra Heinrihsone, kā arī kalendāru sarunas ierosinātājs Ivo Rubīns.
Irēna Pundure mums atgādināja, ka mūsu Tradīcijā laika skaitīšanā tiek izmantota tikai un vienīgi Saule. Mēness ir svarīgs, protams, sējas, ražas novākšanas, uzglabāšanas un pārstrādes darbos, un vēl citos saimnieciskos darbos, bet laiku tomēr skaitām tikai pēc Saules. Skaitot pēc Mēness, no Jāņiem līdz Jāņiem nevar nonākt, bet skaitot pēc Saules var. Mums ir četri tā saucamie statiskā krusta svētki – Jāņi, Miķeļi (Rudenāji), Ziemassvētki un Lielā diena un četri starpsvētki – Rudens Māras, Mārtiņi, Meteņi un Ūsiņi. Astronomiski un matemātiski ir vienkārši saskaitīt dienas un nedēļas, lai izrēķinātu vidus- vai starpsvēkus.
Ināra Heinrihsone mums iedvesmojoši parādīja, ka senākais kalendārs varēja sastāvēt no divām nelielām virvītēm – un dienas un nedēļas vienkārši varēja saskaitīt iesienot tajās mezgliņus. Pie tam – Ināra rādīja gluži parastu, ļoti skaiti izdarinātu, un tomēr vienkāršu savā būtībā, paklāju ar auseklīšiem, kuŗu arīdzan gluži viegli lietot par palīgu laika atskaitīšanā.
Sērsnu laiks – Sveču mēnesis aiz muguras. Šai naktī Jauns Mēness, kas gluži patiesi vēstī par Sērsnu laika sākumu. Mūsu ticējumi, senie pieraksti, ļaužu atmiņas un stāsti vēsta par Sērsnu mēnesi martu, bet pēc vēl senākiem un Saules ritam atbilstošākiem mērījumiem, arī novērojumiem dabā, mēs varam izsecināt, ka mūsdienās visiem pazīstamais gada dalījums 12 mēnešos nav gluži atbilstošs ne Saules, ne Mēness ritumam, ne arī klimatiskajiem novērojumiem. Tāpēc saku droši – ir Sērsnu laiks. Sniegs ir ass, čirkstošs, gluži kā nazis tas arī bez lieleim atkušņiem savaino meža zvēru kājas asiņainas. Daži runā par laba siltinājuma trūkumu, bet visi taču priecājamies par lāstekām aiz loga –nez, vai mūsdienu bērniem tās šķiet tikpat gardas, kā savulaik mums.
Bet tai vakarā vēl pirms Sērsnu laika īstenā sākuma, mēs Dzīvesziņas skolā sanācām runāt par kalendāru, par laika skaitīšanu, mazliet vairāk par Sauli un gluži maz par Mēnesi. Par to, kas ir redzams un kas nav redzams pie debesīm, par to, kas Dainās varbūt kādam liekas izgudrots, bet patiesībā galīgi tāds nav, un ir tikai patiess un redzams. Jā, un arī neredzams, bet šai reizē mēs gan vairāk runājām par to redzamo. Runātāju vidū bija Irēna Pundure, astronome un viena no izdevuma Zvaigžņotā debess redaktorēm, Valdis Celms (un viņu jau daudzi pazīstam kā viedu un Tradīcijā, arī laika skaitīšanā saprotošu un zinošu cilvēku), arhitekte un latviskās tradīcijas pētniece un arī praktiķe Ināra Heinrihsone, kā arī kalendāru sarunas ierosinātājs Ivo Rubīns.
Irēna Pundure mums atgādināja, ka mūsu Tradīcijā laika skaitīšanā tiek izmantota tikai un vienīgi Saule. Mēness ir svarīgs, protams, sējas, ražas novākšanas, uzglabāšanas un pārstrādes darbos, un vēl citos saimnieciskos darbos, bet laiku tomēr skaitām tikai pēc Saules. Skaitot pēc Mēness, no Jāņiem līdz Jāņiem nevar nonākt, bet skaitot pēc Saules var. Mums ir četri tā saucamie statiskā krusta svētki – Jāņi, Miķeļi (Rudenāji), Ziemassvētki un Lielā diena un četri starpsvētki – Rudens Māras, Mārtiņi, Meteņi un Ūsiņi. Astronomiski un matemātiski ir vienkārši saskaitīt dienas un nedēļas, lai izrēķinātu vidus- vai starpsvēkus.
Ināra Heinrihsone mums iedvesmojoši parādīja, ka senākais kalendārs varēja sastāvēt no divām nelielām virvītēm – un dienas un nedēļas vienkārši varēja saskaitīt iesienot tajās mezgliņus. Pie tam – Ināra rādīja gluži parastu, ļoti skaiti izdarinātu, un tomēr vienkāršu savā būtībā, paklāju ar auseklīšiem, kuŗu arīdzan gluži viegli lietot par palīgu laika atskaitīšanā.
Valdis Celms atgādināja, ka daudz kas ierakstīts zīmēs, arī laika skaitīšana, un gads ir posms, kas iezīmēts gan Saules zīmēs, gan Ozola vai parastā apļa zīmē.
Tas patiesi īsumā, jo sarunas plašais vēriens nav izstāstāms un atstāstāms. Katrā ziņā palikām pie domas, ka laika skaitīšanas un kalendāru jautājums vēl tiks cilināts citā tikšanās reizē.
Nākamotrdien, 28.februārī mūsu sarunas tēma būs - RITMI - dabas, cilvēka, dziednieciskie, medicīniskie. Viesos rehabitologs Egils Eglītis
Tātad mēnešu (tagad) pierastajā veidā nebija, tos nelietoja? Gadam bija 8 daļas -- laiki. Un kaut kā tajās 8 daļās ritēja 13 mēnešu cikli... kuriem iespējams nebija nosaukumu, bet tos mēdza vērot un ievērot.
AtbildētDzēstUn katrā (no 8) laikā bija 45 dienas, kas dalījās 5 savaitēs, pa 9 dienām katrā. Vai ceturtdiena bija Dieva diena?
AtbildētDzēstJā, par tām 45 dienām - tā Grīni ir sarēķinājuši un tā domā arī Ināra, kas sēja tos mezgliņus, - ir viedoklis par to, ka mezglus iesēja kājas aujot (sanāk, ka vakarā). Bet daudziem ir tomēr pārdomas, vai tik ļoti skaitīja dienas.... Mēnesi jau arī tomēr redzēja, lai arī laika skaitīšanā it kā neizmantoja. Par ceturtdienu - Dainās runa kā par īpašo, svētāmo, iezīmīgo, ir par piektvakaru (ceturtās dienas vakaru, jo nākamdiena mums tradicionāli sākas iepriekšējā vakarā, kā to var redzēt pēc mūsu svētku svētīšanas laikiem - svētamie - Jāņu vakars, Ziemassvētku vakars, Mārtiņvakars utt. ir vakari pirms tās svētāmās dienas. Piektvakars būtu savaites vidus. Par to runā kā par Māras dzimšanas laiku. Maza jauka sakritība ir, ka piektdienas nosaukums arī septiņdienu nedēļā mūsdienās vairākās Eiropas tautu valodās ir saistīts ar sievišķo dievieti Venēru (franciski piektdiena - Vendredi), vai ar ģermāņu Frigu (vai Freiju) - vāciski Freitag, norvēģiski fridag. Pētnieki runā par romiešu ietekmēm dienas nosaukumu došanā, bet kad tik atkal nav citādi (otrādi) un ietekmēšanās bija pretēja - un romieši pārņēma Seneiropai kādu līdzīgo raksturīgo dienu nosaukumu veidu...
AtbildētDzēstUn vēl interesanti ka 8*45=360, tātad svētku dienas skaitīja atsevišķi :) Iespējams reizi pa 4-5 gadiem kādus svētkus paildzinot pa vienu dienu. Interesanti ka šis 9*5*8 gads ir nemainīgi ciklisks, tādu kalendāru var iekalt akmenī, uzzīmēt uz.. sienas un tas derēs vienmēr, tas ne pa matu nemainās no gada uz gadu. Tādus varētu iepirkt/ispiest 100 gadus uz priekšu, un dāvināt kā suvenīrus, vai pat lietot ekstrēmistu starpā :) Piemēram ja to izdarītu šogad, tad uz vāka varētu rakstīt 12012 C.ē. un nākamgad varētu ar roku pierakstīt +1. Vēl jauki ka jebkuru gada datumu var uzrakstīt ar 3 viencipariem. Paliek jautājums kad gads sākās, kas bija 111 diena, ja tā bija 24.12.2011, tad tagad ir 63 diena un tas būtu 821 vai 8.2.1.12012
AtbildētDzēstPar gada sākumu ir visdažādākās versijas - jebkuŗos cikla svētkos tas var sākties: piemēram, Jāņos. Turklāt - tie ir svētki, kur visbiežāk ir gadskārta pieminēta:
AtbildētDzēstJānīts nāca pa gadskārtu... - citos tā nav
Tas nu būtu jautājums, kurā dievturiem derētu sniegt savu vienotu atbildi ņemot vērā mūsdienīgās laika un kosmiskās tehnoloģijas, ja ir vēlēšanās turpināt sadzīvošanu ar industriālo pasauli
DzēstMēs balstāmies Tradīcijā, un tradīcija runā par dažādiem "gada sākumiem" - tas var sākties Ziemassvētkos, Jāņos, Meteņos, Lielajā dienā :) ko tu gribi, - lai mēs tev pasakām, kad ir vienotais gada sākums? Nav tāda vienotā gada sākuma. Mūsu Tradīcijas ir sarežģīta tālab vien, ka tā pieprasa pašiem izzināt, izpētīt, pārbaudīt, piedzīvot. Pie tam - mēs dzīvojam cikliskajā laikā, nevis nogriežņu laikā: gads pāriet vins otrā, nevis nakamais sākas tad, kad iepriekšējais galēji beidzies:0
Dzēstvai jebkurš var beigt iepriekšējo gadu kad tas apnicis? Vai kad viens vai otrs kaimiņš saka ka jaunais gadskārts nu i klāt :) -- nāc pulkā, svinēsim atkal ;)
DzēstMeteņi (varbūt Mjateņi..) tomēr būs tie Gada svētki (no lietuvju vārda Metai skaniskas pārņemšanas tā sanāktu), ne tik daudz mešanas svētki (ne mīšanas), -- latvieši arī sev ir gribējuši kādu jautrību, kamēr Lietuvā svinēja Gada svētkus (Metai), un mēģināja darīt kaut ko pakaļ -- meta, gāja maskās, lēja otram virsū ūdeni, nosauca par Meteņiem... Lai gan īsti labs brīdis dienu skaitīšanas sākumam tas nešķiet, tas tāds Ziemas aizbaidīšanas un Pavasara gaidīšanas brīdis, kad vēl ir laika āzēties
AtbildētDzēstDažkārt ir dzirdēts- jaunais gads sākas Ziemassvēkos - dzimst jauna gaisma, bet iepriekējais gads beidzas Meteņos un laika spirāles loki ir pārklājušies. Simboliski tā ir jauna gaisma, gaismas Dieva atdzimšana,un tās varbūt arī ir "atmiņas" no tā laika, kad mēs mitinājāmies tuvāk Ziemeļiem un Saules gaisma patiešām pazuda, - tur tā polārā nakts, kas vietās, kur tā ir visgaŗākā stiepjas aptuveni no mūsu Mārtiņiem līdz Meteņiem, savukārt polārā diena no Ūsiņiem līdz Rudens Mārām).
AtbildētDzēstDaudziem grūti saprast, ka arī Meteņa ālēšanās ir sakrāla:)
Var jau iedomāties par "pakaļdarīšanu" senajām leišu ciltīm, bet var arī saprast, ka tā gluži nav. Leiši Meteni dēvē par Užgaveni, starp citu.
Prūšiem gads ir uz m burta, lietuviešiem arī, tikai mums uz g -- var būt krievisms. Vai ir zināms kāds vārda gads sinonīms met?? Un Užgavenis varētu būt katolicisma iespaids
AtbildētDzēstMan šobrīd nav pieejama Etimoloģijas vāŗdnīca - tur varētu kādu pavedienu atrast. Kad pie tās tikšu ielūkošos, kāda ir vārda "gads" cilme. Par katolicisma iespaidu - Miesmetis tas pats gavēnis vien ir - pavasaris ir tukšais laiks - atkarība no tā, kāds bijis gads, varbūt arī tiešām sanāk gavēt. Atkal japēta tā pati vāŗda izcelsme. Un ko vēl iesaku - atcerēties, ka mūsu svētki bija jau pirms katolicisma un tie tik uzslāņoja savu. Otrkārt, zināma atturēšanās no ēdiena jau ik palaikam ir raksturīga visām (vai gandrīz visām garīgajām mācībām)
DzēstJa, Miesmetis -- nebiju iedomājies -- nomet miesu!
AtbildētDzēstArī vārdam gads ir pamatā IDE sakne -ghed- ar nozīmi "apvienot, sderēties"
AtbildētDzēst