Mūsu sabiedrībā norit aktīvas diskusijas par skolu modeli un izglītības kvalitāti. Par to, ka ceļi aizvedīs mūsu skolu beidzējus no ekonomiski bezcerīgas valsts. Izglītības eksperti dalās pieredzē un idejās, kā mainīties skolai. Uzsvērts, ka mūsdienu izglītības kvalitātes rādītāji no sekmīgo skolēnu skaita pārauguši rezultāta vērtējumā katram skolēnam, domājot par viņa veiksmīgu iekļaušanos sabiedrībā.
Jautājums paliek, kādu veidojam sabiedrību, kam uzticēsim Latvijas nākotni, ja arī pēc gadiem gribam tajā latviešu valodu un tikai šeit iepazīstamu kultūru, vai tajā ir vieta tikai eiropeiskajiem uzskatiem par rūpēm izaudzināt konkurentspējīgos darba tirgum?
Tikmēr biedrība „Saules skola” Jelgavā jau izveidojusi savu mācību centru pieaugušajiem un „Saules bērnu dārzu” mazajiem, top jauna sākumskola 1.– 3. klasei un tiek paplašināta pirmskola 1-3 un 3-7 gadīgiem bērniem Jelgavā.
Iveta Pavziniuka un Baiba Mennika
par Saules skolas ideju un darbību -
Mūsu kultūras mantojums laipni piedāvā jau gatavu, gadu desmitiem pārbaudītu dzīves vērtību sistēmu un formu, kā cilvēkam izaugt godprātīgam, atvērtam, viedam, kā nodzīvot pilnvērtīgu un harmonisku mūžu.
Mazs bērns vienmēr ir gatavs tam. Jautājums - vai mēs, pieaugušie, mākam bērnam atklāt šīs dzīves vērtības? Tieši tāpēc /…/ jāizdzīvo vēlreiz bērnība, jāiet rotaļās, jāizcep maizi, jādzied dziesmas, lai iemācītos izdzīvot šo dzīves noslēpumu, par kuru tik viedi un vienkārši vēsta folklora. Šajā kopdzīvošanā saplūst paaudzes, tiek nojauktas barjeras starp svešo un savējo, lielo un mazo. Pedagogs ir sabiedrotais un nevis visgudrais skolotājs, un vecāks ir draugs, kurš, dzīvi piedaloties, notiekošajā, (kas bērnam ir tik svarīgi) kļūst par viņa autoritāti.
Mēs veidojam skolu, kas balstītos uz humānās pedagoģijas un latviešu tradicionālās kultūras pamatvērtībām, papildu sniedzot bērniem iespēju padziļināti apgūt mūziku, valodas, dabas zinības un fiziskās aktivitātes. Skolu, kuras centrā būtu bērns, un viņam cieši līdzās mīloši vecāki un radoši pedagogi. Vairāk uzsvaru liekot uz praktisku lietu apguvi, kas ļautu bērnam būt pilnvērtīgam ikdienā - saskarsmē ar citiem, harmonijā ar sevi un apkārtējo vidi.
Un mēs paši piedalāmies un darām. Negaidām un neskumstam, bet ņemam rokās adatas un lāpstas un radām pasauli saviem bērniem, jautājot - vai tādu zaķēnu tu vēlies, vai tādu tulpju dobi?.. Un paši esam iekšā tajā radīšanas procesā - verot pupu virtenes un puzurus, dziedot dziesmas un cepot maizi.. Ikdienā, esot prom savos darbos, mēs esam mierīgi par saviem bērniem, jo viņi dzīvo vidē, ko paši viņiem radījām un ir kopā ar audzinātājiem, kuriem uzticamies.
Mēs vēlamies, lai bērni būtu radoši, priekpilni, droši, atbildīgi un patstāvīgi. Tādēļ mēs pulcinām kopā pieaugušos, kas mācoties paši un rādot ar savu piemēru, spētu palīdzēt bērniem tādiem būt.
Rosinot arī vecākus Valmierā diskutēt par šāda izglītības modeļa priekšrocībām, un varbūt domāt par līdzīgas skolas tapšanas iespējām mūspusē,
3. aprīlī pulksten 12.00. Valmieras dievturu Beverīnas draudze uz sarunu ar Saules skolas pedagoģi Baibu Menniku visus interesentus aicina Mūzikas skolas zālē K. Baumaņa ielā 1.
Baiba Mennika stāstīs par latvisko dzīvesziņu kā pamatu bērnu audzināšanai un izglītībai, skarot tādas tēmas kā pirmskolas vecuma bērnu psihofizioloģiskā attīstība, vides nozīme bērna dzīvē, ritma un stabilitātes veicināšana un nodrošināšana, izdzīvojot gadskārtu ieražu svētkus, bērnu, vecāku un pedagogu sadarbība ģimenes vērtību noteikšanā un stiprināšanā. Tiks rādītas filmas no „Projekta – Cilvēks”, arī par bērnu svētkiem.
Jāpiezīmē, ka viena no Saules skolas idejas autorēm Baiba Mennika ir Nemateriālās kultūras valsts aģentūras „Lielās folkloras gada balvas 2010” izglītības veicināšanā ieguvēja.
Uldis Punkstiņš,
Valmieras dievturu Beverīnas draudzes vadītājs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru