21.12.2015
Apritot gadskārtai, latvieši – Latvijas savieši tās sākumu
svēta pēc laika, kad saule vairāk viesojusies viņā saulē, kad dienas vairs
nesarūk, bet gaismas svētība atsāk veltīt Māras valstību vairāk kā iepriekš, un
saule pakāpjas pirmo dienu augstāk debess kalnā.
Tās ir vienīgās saules gada rita svinības, ko šīs zemes
savieši kopš senatnes sauc par Svētkiem.
Tie ir Ziemassvētki, gaismas atdzimšanas Svētki.
Tie ir Ziemassvētki, gaismas atdzimšanas Svētki.
Esot pasaules ritā, svinēt Svētkus jēgpilni var tikai
iekļaujoties šī rita ritmā un kartībā – veicot Svētku rituālu. Svinību rituālo
jēgu spilgti parāda daina, ko pieskaita tieši Ziemassvētku svinībām:
Klusat jauni, klusat veci,
Dievs ienāca istabâ;
Dievs ienāca istabâ,
Vaicà nama saimenieku.
Tas bij nama saimenieks,
Kas sēd galda galiņâ,
Kas sēd galda galiņâ
Baltâ linu krekliņâ.
(33271-0)
Klusat jauni, klusat veci,
Dievs ienāca istabâ;
Dievs ienāca istabâ,
Vaicà nama saimenieku.
Tas bij nama saimenieks,
Kas sēd galda galiņâ,
Kas sēd galda galiņâ
Baltâ linu krekliņâ.
(33271-0)
“Klusat jauni, klusat veci”,
jo aprimst Saule lejup
tecējumā un Pasaule uz kādu laiku ir mierā,
mēs esam pārejas mirklī, laika vidū starp to kas bijām un starp to kas kļūsim,
jauna aprites, sava mūža un likteņa loka sākumā.
“Dievs ienāca istabā”,
kā jauns gaismas un dzīvības rita loka sākums, kas izteikts mūsu Dieva nojēgumā, šī vārda un jēdziena senākās indoeiropeiskā saknes dziļākajā izpratnē – gaisma - pasaules esības augstāko likumsakarību uzturētāja.
“Dievs ienāca istabā”,
kā jauns gaismas un dzīvības rita loka sākums, kas izteikts mūsu Dieva nojēgumā, šī vārda un jēdziena senākās indoeiropeiskā saknes dziļākajā izpratnē – gaisma - pasaules esības augstāko likumsakarību uzturētāja.
“Dievs ienāca istabā”,
kā saskaņa starp debess
un zemes lielo un mazo ritu, starp pasaules un cilvēku telpu – mūsu zemi, mūsu
mājām, katru saimi un ģimeni tajās. Un
“Vaicā nama saimenieku”,
kurš var būt ik viens no mums. Katrs mēs nākam no lielākas vai mazākas ģimenes, katra dzimta izaug no ģimenēm, bet, kad nākam kopā darbos vai svinībās, esam saimes un katrai saimei ir saimnieks un saimniece, jo tikai tad
“Tas bij nama saimenieks”,
kurš var būt ik viens no mums. Katrs mēs nākam no lielākas vai mazākas ģimenes, katra dzimta izaug no ģimenēm, bet, kad nākam kopā darbos vai svinībās, esam saimes un katrai saimei ir saimnieks un saimniece, jo tikai tad
“Tas bij nama saimenieks”,
kas šo saimi ir
izvedis caur iepriekšējo laika, gaismas - Dieva ritu. Jautājuma atbilde ir atbildības apliecinājums stāvoklim un lomai
saimē. Apliecinājums spējai savu namu un saimi noturēt ritā, noteiktā turībā,
jo tas
“Kas sēd galda galiņā”,
pie Zemes mātes
Māras devuma no “zemes galda” saimes galdam, pie tā, kas ir nācis caur saimes darbu
un saimnieka prasmi ar savu un saimes darbību iekļauties lielajā gaismas Dieva
auglības ritā, ir saimnieks. Saimes galds svinībās pārtop par Māras rituālo galdu, kur “saimenieks”
“Kas sēd galda galiņā”,
“Kas sēd galda galiņā”,
tāpat, kā gaisma
uzaust noteiktā ritmā, noteiktā laikā un vietā – Māras zemes galda pamalē –
“galda galiņā”, nodrošinot dzīvības ritu, tajā iekļaujoties, to ir veicis arī
saimnieks savā saimē ikdienā uzsākot darbu ritmu, un svētkos simboliski ieņemot
goda rituālo vietu galda galā, lai
“Baltā linu krekliņā”,
“Baltā linu krekliņā”,
kā dievišķās baltās gaismas
simbols, pārņemtu Dieva rita lomas tālāko izpildi saimes Svētku svinībās. Ar šo
rituālu simboliski tiek apliecināts, ka saimnieks ir kļuvis par šo Svētku
gaismas rituāla vedēju, Dieva lomas nepastarpinātu izpildītāju sava saimē, jo
noturot savu saimi lielo likumsakarību ritā starp Dievu un Māru iepriekšējā
gadskārtā, viņš ir savas Zemes turētājs – zemnieks, savas saimes uzturētājs –
saimnieks.
Tā ir brīnišķīga
daina, kas parāda latviskās dzīvesziņas viedumu un pašpietiekamības izpratni universālo un cilvēcisko likumu kopsakarībās.
Starp debesīm un
zemi, starp Dievu un Māru tikai katrs pats sev var būt sava gara saimnieks un
tikai tāds var būt savas ģimenes un dzimtas saimnieks! Un tikai šādi saimnieki
var veidot un noturēt saimi ko sauc par
valsti un Laima tiem šķir ceļu pa Saulei.
Lai jaunajā
gadskārtā kupla saime un ražena saimniekošana katrā sētā un namā!
Gaišus Ziemas Svētkus!
Andrejs Broks
Latvijas Dievturu Sadraudze.
Priecīgus svētkus!
AtbildētDzēstZiemassvētkos Dievs pie mums ierodas kā ūsiņš, to rāda tradīcija ziemassvētku vakarā ēst deviņus ēdienus.
AtbildētDzēst