Pēc Gunta Kalnieša intervijas žurnālā Mistērija (2015.
gada jūlija numurā)
Guntis Kalnietis ir
ārsts-psihiatrs ar vairāk kā 30 gadu darba stāžu. Psihiatri mācās arī
psihoterapiju, un metodes, prakses, arī filosofija, ko viņš apguvis
psihoterapijā, ir zināmā mērā nākušas no reliģiskajām praksēm. Reliģija nākamo dakteri
ir interesējusi vienmēr.
Gunta Kalnieša vecāki 1941. gada 14. jūnijā tika izsūtīti uz
Sibīriju, kur arī Guntis piedzima. Nu abi vecāki jau viņsaulē un, lai arī
nākuši no luterāņu ģimenēm, ne mazākajā mērā nav bijuši reliģiozi. Padomju
laikā arī popularizēja ateismu. Tomēr reliģijas Gunti ir interesējušas vienmēr,
turklāt nevis šauri konfesionāli, bet visas
pasaules mērogā. Mācīdamies pirmajās klasītēs, Guntis dzīvoja mājā, kurā
atradās ciema bibliotēka, un viņa pirmā izlasītā grāmata par reliģiju bija latviski
tulkotā ateisma rokasgrāmata, kas saturēja ļoti interesantu informāciju par
dažādām reliģijām un to Svētajiem Rakstiem, ko Guntis lasījis ar lielu
interesi. Nākošais spilgtais iespaids šajā jomā bija Leo Taksila „Jautrais
evaņģēlijs”, ko zēnam uzdāvināja skola, astoto klasi beidzot. Tajā ar humoru
bijušas apspēlētas evanģēlijos sastopamās pretrunas, bet Jēzus attēlots gandrīz
kā hipijs. Tikai kā jauneklis Guntis izlasījis arī īsto evaņģēliju. Guntim ir
bijuši reliģiski meklējumi gan Rietumu, gan Austrumu virzienos, taču viņš sevi
neuzskata ne par teologu, ne filozofu, bet gan par psihoterapeitu, kas
pievērsies reliģijai. 1990. gadu sākumā, kad jau vējoja brīvība un visi
metušies studēt un pētīt gan Svētos Rakstus, gan citu literatūru, jo padomju
laikā kristīgā baznīca likusies atstāta novārtā un apspiesta, Guntis ļoti
aizstāvējis kristietību. Viņš pat vairākus gadus ir strādājis kādā kristīgajā
augstskolā par pasniedzēju. Šobrīd viņa attieksme pret kristietību ir
mainījusies, lai gan tieši interese par to Gunti galu galā novedusi pie dievturības.
Guntim Kalnietim arī dievturība ir reliģija. Lai gan mēdz teikt arī
„dzīvesziņa”, viņš pastāv uz vārdu „reliģija”, jo arī Ernests Brastiņš no
dainās saglabātās mācības formulējis dievturību kā reliģiju. Oficiāli Dievturu
sadraudzē Guntis Kalnietis iestājās tikai pirms dažiem gadiem, bet 2015. gadā
tika ievēlēts par Latvijas Dievturu sadraudzes valdes vadītāju.
Guntis uzskata, ka dievturība ir jāattīsta, jānostiprina,
jāpiekopj ikdienas praksē. Psihiatrija ir sociālās medicīnas nozare, kas saistīta
ar sabiedrību. Guntis ir ilgi strādājis arī kā narkologs un savā dzīves un
darba pieredzē ir redzējis latviešu tautu arī kā atkarīgus cilvēkus: alkoholiķus,
narkomānus, arī psihiski slimus, depresīvus, kas cieš paši un liek ciest saviem
tuviniekiem. Kā ārstam viņam liekas, ka mūsu tauta šobrīd nav laimīga, bet
tieši dievturība ir tas ceļš, kas mūsu tautai tagad būtu vajadzīgs, jo šī reliģija
ir iespēja iegūt visu lietu kārtības izpratni, harmonizēt savu dzīvi, ka
dievturība ir tas garīgais ceļš, kas varētu Latvijai un tās cilvēkiem palīdzēt,
varētu sniegt lielāku latvietības izjūtu, piesaistīt šai zemei.
Kā uzskata Guntis Kalnietis, Dievturība jau nav kāda Brastiņa
izdomāta reliģija, dievturu kustības dibināšana ietilpst pirmskristīgo reliģiju
atjaunošanas procesā, kas Brastiņa laikā bija tikko sācies. Ķeltu druīdu reliģiju
Lielbritānijā sāka atjaunot 18. g.s. Vēlāk Vācija, Skandināvijas zemes centās
atjaunot savu - seno ģermāņu reliģiju. Šobrīd gandrīz visas senās indoeiropiešu
reliģijas pastāv kā rekonstruētas kustības vai organizācijas, cik kurai atjaunošana
izdevusies, cik pagātnes materiāla palicis. Ir seno skandināvu reliģija –
asatru. Islandē jau no 1970. gadu sākuma tā ir oficiālā reliģija līdzās
luterānismam; šīm abām reliģijām ir vienāds oficiālais statuss, vēlāk tāds tika
noteikts arī citās skandināvu zemēs. Ķeltu druīdu kustība ir ļoti plaša, tā
izplatījusies pat Amerikā, kur ir daudz īru emigrantu. Senās reliģijas atjauno
arī slāvi - rodnoverije ir ļoti nacionālistiski noskaņoti; arī mūsu kaimiņi
baltkrievi atceras savas baltu saknes. Arī lietuvieši jau ir tālu aizgājuši
savas reliģijas atjaunotnē.
Ir tautas ar saviem senajiem eposiem, piemēram, skandināviem
ir „Vecākā Eda”. Mūsu kaimiņiem igauņiem, somugru tautai, ir „Kalevipoegs”,
somiem ir eposs „Kalevala”. Mariešu, somugru tautai, kas dzīvo Krievijā, visiem
padomju laikiem cauri ir saglabājusies senā reliģija, ir svētās birzis, savi
priesteri, savi reliģiskie svētki. Musulmaņu tjurku tautām ir kopīga senā
reliģija – tengriānisms. Tengri ir plašo stepes, kur dzīvoja senie tjurki,
debesu Dievs. Tāpat kā indoeiropiešiem šī vārda izcelsme nozīmē „saulē mirdzošā
dienas debess”. Mēs savukārt esam bagāti ar savām dainām, kur Dieva dziesmas
kopumā var uzskatīt par ļoti senu eposu. Dieva vārds tur ir pieminēts ap
9 000 reizēm, un kur vēl citas Dieva izpausmes - Laima, Māra, Pērkons. Līdz
ar to dievturība iekļaujas vispārējā indoeiropiešu seno etnisko reliģiju
atjaunošanas procesā. Ernests Brastiņš reģistrēja pirmo dievturu draudzi 1926. gadā
- tātad organizētai dievturībai nākošajā gadā būs 90 gadu. Lietuviešiem tajā
laikā vēl nebija tādas atjaunotnes kustības, bijafilozofs un rakstnieks Vidūns,
kurš mēģināja atjaunot seno reliģiju, bet reāli tas notika tikai 1980. gadu
beigās. Arī padomju laikā tā tika aizliegta, un Romuvas kustība (latviski Rāmava)
tikai vēlāk parādījās atklātībā. Seno lietuviešu reliģija tagad ir Lietuvā
pazīstama un atzīta arī valstiski, tās vadonis etnogrāfs Jonas Trinkūnas nesen pat
saņēma ordeni.
Tātad mūsu dievturība ir šī seno reliģiju atjaunotnes viļņa
sastāvdaļa, jo visām pasaules tautām pirms kristietības, islāma vai komunisma
ir bijušas senās reliģijas. Un tās nereti līdzinās mūsējai, lai gan ir veidotas
uz viņu folkloras pamata. Arī indoeiropieši ir saules cilvēki, kas kādreiz
dzīvoja pēc saules kalendāra. Mēs zinām četrus galvenos punktus saules gada
gaitā - saulgriežus un saulstāvjus, un, ja pa vidu ieliek vēl četrus, kā
piemēram, Ūsiņi starp Lielo dienu un Jāņiem, tad iznāk latviskais Saules
kalendārs, kas balstīts uz neapstrīdama astronomiska pamata. Kā redzam, plaša
ir seno reliģiju panorāma, piemēram, sinto Japānā - dabas un senču reliģija, kurā,
kā izrādās, ir negaidīti daudz saskanīga ar latvisko pasaules uzskatu. Sinto
reliģija lielā mērā ir veidojusi Japānas seju. Tajā ir dabas dievināšanas un
senču kults, kas arī mums ir saprotams, lai gan tā ir cita rase un mūs šķir
liels attālums. Tas senču kults, ko mēs zinām šodien – latviskie kapu svētki - pat
ir ierakstīti Latvijas kultūras kanonā. Tas nāk no veļu kulta, kas ir arī dievturiem.
Cilvēks pēc latviešu dievturības uzskata ir trīsvienīgs. Ir miesa, kura atgriežas
Zemes mātes klēpī. Ir dvēsele, kas atgriežas pie Dieva, un ir tāds oriģināls
jēdziens kā velis (citās ezotēriskās mācībās astrālais ķermenis). Velis ir
starpnieks starp miesu un dvēseli, tas gan dzīvo kādu laiku smalkajās pasaulēs,
tomēr ir mirstīgs. To atceras dzimta veļu laikā. Nemirstīga ir tikai dvēsele. Starp
citu, dievturiem ir izdevies paglābt no izzušanas vēl vismaz divas lietas, kas
ir ierakstītas šajā kanonā – kokļu gatavošanas un spēlēšanas, kā arī tautas
tērpa nēsāšanas tradīcijas. Japāņi Austrumos, Ziemeļamerikas indiāņi Rietumos –
arī tur ir dabas kults un Lielais Gars. Dievturība ir kā viena no šī kopējā
procesa izpausmēm raibajā reliģiju audumā.
Kā rāda kaut vai šie piemēri, tad Dievam - visa Radītājam -
vajadzētu būt vienam, jo arī cilvēce ir vienota, lai gan ir dažādas tautas un
rases. Ja Dievs ir radījis Visumu, tad būtu jābūt vienam Dievam. Dziļākajā līmenī
visur ir saskatāma kopība. Vēsturiski izveidojušies tautu priekšstati var
atšķirties, bet dziļākajos pamatos Dievs ir viens. Dievturība nav kāds folkloras
atzars, tā ir monoteiska reliģija ar Dievu kā Radošo un Darošo spēku, lai arī
citādu priekšstatu, kāds ir izveidojies kristietībā. Tieši Dieva vārds dominē
mitoloģiskajās dainās. Kaimiņiem - krieviem, lietuviešiem Pērkons ir minēts kā
galvenais Dievs, bet mēs uzskatām Pērkonu kā Dieva darošo izpausmi. Mūsu Laima
ir neparasta dieviete citu reliģiju kontekstā, arī Māra, lai gan kā Zemes māte
ir sastopama visām tautām. Tās NAV divas atsevišķas latviešu dievietes, tās IR tikai
Dieva izpausmes. Māra simbolizē materiālo pasauli, kurā mēs visi eksistējam.
Dievs ir garīgā pasaule. Laima ir laika faktors, liktenis – kā Dieva likteņa
izpausme. Dievturībā nav politeisma, kā tas ir, piemēram, ķeltu druīdiem vai
senajiem grieķiem, romiešiem vai skandināviem, kur ir daudz kara dievu, mīlas
dievu un visādu citādu dievu. Mums ir viens Dievs vai Dieviņš – mīļā uzrunā,
kas ir sens baltu vārds ar kopēju indoeiropiešu izcelsmi, ko kristiešu
misionāri Latvijā ir tikai pārņēmuši. Cilvēks ir kā Dieva draugs, un Dievs ir cilvēka
ceļabiedrs. Kā Zenta Mauriņa esejā „Baltās drānas” raksta - latviskais Dievs, tas
vienkārši ir latviskais priekšstats par Dievu. Kāda ir tauta, tāds ir šīs
tautas Dievs. Un otrādi - kāds ir tautas Dievs, tāda šī tauta veidojas. Pēc
latviešu Dieva priekšstata visi dainās minētie tikumi: darbs, skaistuma
izpratne, ētiskie ideāli u.c. apliecina latviešu tautas dvēseles gaišo pusi. Mūsu
tauta var droši atgriezties pie sava senā Dieva un caur šo Dieva priekšstatu
arī pati kļūt labāka.
Judeokristieši sacīs, ka mūsu etniskajai reliģijai nav
praviešu - bet tā ir radusies un saglabājusies tautā! Un tas varbūt pat ir
ticamāks arguments nekā citu reliģiju pravieši, par kuru vīzijām zinātnieki jau
19. gadsimtā ir teikuši, ka tās varēja rasties arī, piemēram, medicīnisku
cēloņu rezultātā. Sacīs, ka tai nav svēto grāmatu – bet ir 9 000 dainu par
Dievu vien. Sacīs, ka mums nav izstrādātas un uzrakstītas teoloģijas. Jā, arāju
tautai, kurai iekarotāji un zemes kungi ilgi liedza pat elementāru izglītību,
nebija iespējas „skaldīt matus” sholastiskos disputos. To nepaspēja noformēt
arī Ernests Brastiņš, kuru jau 1940. gadā, kad vēl pat plašas represijas nebija
sākušās, čeka apcietināja viņa ļoti izteiktā nacionālisma dēļ un drīz nošāva
kopā ar viņa dēlu, ģimnāzistu. Tomēr tauta izdarīja varoņdarbu –cauri
gadsimtiem saglabāja senās garīgās zināšanas dainu formā un valodā. Tā var dot
piederības apziņu kaut kam lielākam - savai dzimtai, tautai, zemei. Tā var dot
miera sajūtu. Mūsdienās dievturība ir senās reliģijas turpinājums, atvērta arī
pārmaiņām, tai noteikti ir sava vieta Latvijas reliģiskajā spektrā. Šo domu
pauž arī tāds Latvijā maz pazīstams filozofijas virziens – tradicionālisms,
kuru nodibināja franču filozofs Renē Genons (darbojās periodā starp abiem
pasaules kariem). Viņš uzskatīja, ka kādreiz ir bijusi viena īstā, pirmatnējā
reliģiskā tradīcija, jeb kā viņš latīniski to nosauc - religio perennis -
mūžīgā reliģija, kāda atklāsme, kas ir eksistējusi ļoti tālos, mītiskos laikos,
varbūt Atlantīdas vai Hiperborejas laikos. Šī pirmā, sākotnējā reliģija pēc tam
ir sadalījusies pa tautām un attālinājusies no sava pirmavota, bet, ja papēta
dziļāk, mēs redzam, ka visu tautu reliģijās ir kaut kas kopējs. Tātad
dievturībai ir ļoti senas saknes. Genons apraksta sākotnējās reliģijas principus
- kāda tā varēja būt, un dievturība ir tuvu šiem principiem.
Tātad no garīgās un fiziskās veselības viedokļa svarīgs ir
pozitīvs priekšstats par Dievu, bet piederība pie konfesijas, denominācijas jau
ir pašas personas izvēle. Reliģijas psiholoģijas pamatlicējs, amerikāņu
psihologs Viljams Džeimss pirms vairāk kā 100 gadiem savā grāmatā „Reliģiskās
pieredzes daudzveidība” ir pētījis viņam zināmo reliģiju psiholoģiskos efektus.
Tajā laikā gan Austrumu reliģijas bija mazāk pazīstamas, viņš vairāk operēja ar
Rietumu reliģijām - dažādiem kristietības virzieniem. V.Džeimss iedalīja
reliģijas veselas dvēseles un slimas dvēseles reliģijās. Dievturība pavisam
noteikti pieder pie veselīgas dvēseles reliģijām. Varam vērsies pie savas
tautas Dieva ar lūgšanām, un tās pēc katra personīgās pieredzes piepildās. Varam
meditēt. Arī latviski ir izdota grāmata „Meditācijas māksla”, kuras autors ir
franču ģenētiķis Matjē Rikārs, budists, un pēc visiem psiholoģiskajiem testiem
atzīts par laimīgāko cilvēku pasaulē.
To apstiprina arī neiroteoloģija. Tie ir pētījumi par
cilvēku reliģiozitāti, kurus izdara ar neiroloģiskām metodēm. Medicīnā,
fizioloģijā ar dažādām sarežģītām rentgenoloģiskām metodēm (magnētisko
rezonansi, smadzeņu asinsvadu angiogrāfiju u.c.) tiek pētīta smadzeņu darbība, tieši
kurš smadzeņu centrs, kura zona darbojas, kā tā tiek apasiņota, cik aktīvas ir
šūnas reliģiskās prakses - lūgšanas vai meditācijas laikā. Ja cilvēks fiksē
savu subjektīvo izjūtu meditējot, viņš pēc tam stāsta, ka juties ārkārtīgi mierīgs,
atslābināts. To apstiprina arī neiroteoloģijas pētījumiemi un secina, ka
priekšstats par mīlošu, labu Dievu cilvēkam ir vajadzīgs, neapgalvojot, ka
Dievs ir vai ka viņa nav, bet uzsverot, ka pozitīvs priekšstats par Dievu
cilvēkam uzlabo nervu sistēmas darbību, psiholoģisko pašsajūtu un pat fizisko
veselību. Pētījumi rāda, ka ticīgi cilvēki mazāk slimo ar sirds slimībām,
viņiem ir normālāks asinsspiediens. Tātad pozitīva dievizpratne cilvēkam ir pat
vitāli nepieciešama. Bet ateisti par to saka – o, neiroteoloģija pierāda, ka
Dieva nav, ka viss notiek mūsu galvā! Ticīgie turpretī sacīs – ja pēc
reliģiskās prakses cilvēks jūtas labāk un ir veselāks, tas ir pierādījums, ka
Dievs ir. Neiroteologi runā par to, ka Dievs ir vajadzīgs. Un no šī viedokļa ir
svarīgi, ka ticība ir pozitīva, ka tic labam un mīlošam Dievam. Bet, ja baidāmies
no Dieva soda, ja mūsos ir vainas sajūta, kas var sasniegt pat klīnisku līmeni,
tad tā vairs nav veselīga ticība. Tā ir destruktīva ticība, kas var cilvēku novest
līdz depresijai, pašnāvībai un sagraut viņa dzīvi.
Dažādu jau minētu un citu aspektu dēļ Rietumos modē ir tā
saucamais jaunais ateisms. Viena tā
pārstāvja grāmata ir izdota arī latviski - Ričarda Dokinza „Dieva delūzija”
(angļu vārds delusion - murgi). Dokinss ir ievērojams britu profesors,
ģenētiķis, radikāls ateists, kurš uzskata, ka visas Dieva teorijas ir
nezinātniskas un nepierādāmas. Jaunie ateisti galvenokārt apsūdz izplatītās monoteiskās
dogmatiskās reliģijas par to neiecietību pret atšķirīgi domājošiem, par varmācību
pagātnē, kas turpinās joprojām, par cilvēces materiālā un nemateriālā kultūras
mantojuma iznīcināšanu kādas „murgainas idejas” vai „vienīgās pareizās ticības”
vārdā. 2006. gadā Dokinzs uzņēma dokumentālu filmu ”The Root of All Evil?”(pieejama
You Tube). Par tēmu reliģija un varmācība
latviski ir tulkota arī norvēģu reliģiju pētnieka Torkela Brekes grāmata „Kaina
bērni”. Pie jaunajiem ateistiem pieskaita arī Kristoferu Hitčensu, kam ir
grāmata „How Religion Poisons Everything”; arī plaši pazīstamo astrofiziķi Stīvenu
Hokingu, kurš, būdams fiziski bezpalīdzīgā stāvoklī, arī uzskata, ka Dievs nav radījis Visumu.
Guntis Kalnietis ir pārliecināts, ka Latvijā ir jādiskutē
par šiem jautājumiem, jāsadzīvo dažādu uzskatu cilvēkiem demokrātiskas valsts
izpratnē, jāveicina tikumiska un ētiska izpratne par lietu kārtību, īpaši šajā
laikā, kad dominē patērnieciskums, hedonisms un egoisms. Varbūt šis laiks ir
pats sarežģītākais visā tautas pastāvēšanas vēsturē, jo pretinieks nav tieši
saredzams ienaidnieks vai okupants. Katram indivīdam jāuzvar savi iekšējie pūķi
un jāuztur spēkā vērtības, bet tas nav viegli un vienkārši, it īpaši, ja ceļš
jāmeklē ejot (kā Heidegera „Malkasceļos”, kad ceļu veido vienlaicīgi pati
sagādātās malkas izvešana). Jau pieminētais Viljams Džeimss ir teicis, ka
cilvēku reliģiozitāte var izpausties ļoti atšķirīgi, dažādi cilvēku personības
tipi meklē dažādas sev atbilstošas reliģijas. Taču mūsdienās šī garīgo
meklējumu vēlme dažkārt tiek pārvērsta par savdabīgu garīgo tirgu. Rēriha
grāmatnīca, internets un citi avoti bieži sniedz pseidozināšanas. Tāpēc skolās būtu
jāmāca tāds priekšmets kā salīdzinošā reliģiju mācība, ne tikai ētikas mācība.
Un tai noteikti būtu jābūt nekonfesionālai, lai nenotiktu vienas konfesijas
pretstatīšana citām. To varētu pasniegt filozofi vai nekonfesionāli teologi, tai
būtu jābūt objektīvai ar plašu garīgo diapazonu. Kad Guntis beidza 8. klasi,
viņam uzdāvināja „Jautro evaņģēliju”, 20 gadus vēlāk viņa meita, beidzot
vidusskolu, saņēma Ernesta Brastiņa „Tikumu dziesmas”. Savā laikā Brastiņš
izdeva dainu izlases ar saviem komentāriem: „Dieva dziesmas”, „Tikumu dziesmas”
un „Gadskārtu dziesmas”. „Tikumu dziesmas” vēlreiz tika izdotas 1990. gadu vidū
un vienu gadu tās tika dāvinātas absolventiem ar visiem skolas zīmogiem. Pēc 20
gadiem tikumības atgādnes ir tikpat aktuālas.
Gunta Kalnieša paša viens no lielākajiem reliģiskajiem pārdzīvojumiem
ir bijis Lielās dienas svētkos, sagaidot saullēktu kādā pilskalnā. Ļoti daudzām
senajām tautām pavasara saulgrieži ir jauna gada sākums. Guntis izjutis tādu
reliģisku pārdzīvojumu šajā miglainajā pavasara rītā, dziedot mūsu Dieva
dziesmas, kādu nebija izjutis ne reizi pirms tam, arī baznīcā esot nē. Lec
saule, un tu jūti, ka sācies Jauns gads!
Es iesāku garu ceļu,
Nāc, Dieviņ, līdz ar mani!
Ja nenāci pats, Dieviņ,
Dod man savu zobentiņ’.
Tumsā gāju vakarā,
Kas jel man biedram nāca?
Dieviņš man biedram nāca,
Mēnestiņis gaišumam.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru