Laikos, kad zemnieks ar rokām vadīja arklu savā zemē, lai sētu labību gadskārtējai maizes ražai, sūrā darbā pavadītais laiks lika aizdomāties par sava darba tiešo saikni ar auglības cikla pasaules norisēm dabā un to saistību ar paša ģimeni. Savā iztēlē tas cerīgi redzēja no zemes debesīs tiecošās kuplas labības vārpas, kurām pretī no debesīm caurvijās lietus, ietiecoties zemē, un, kopā ar debesjuma ikdienas pārtecēšanu, saule ar saviem stariem saauda visu vienotā gadskārtas auglības ciklā.
Kad saime gatavojās Ziemassvētkiem, aizsākot jaunu
gadskārtas ciklu, šī zemnieka saimes darba vīzijas apcerē jeb meditācijā tika iesieta
puzura rakstā, tajā savijot no debesīm nākošās gaismas un svētības likumsakarību
atskārsmes ar zemes mātes dotās labības salmu šūpulīšu kārtojumiem. Iekārts
griestos puzurs vienlaikus kļuva arī par saules simbolu, kura kā vidutāja
vienoja un iezīmēja vidu starp zemes un debess valstībām. Ziemassvētku apceres
laikā šie puzuri kļuva par pasaules svētuma centru katrā mājā, katrā ģimenē,
kas apliecināja mūsu seno, dainās iekodētās pasaules kārtības un visu vienojošā
veseluma atskārsmi un tās atspoguļojumu latviskajā dzīvesziņā. Tajā dzīves un
darbu rits saskanēja ar saules gadskārtas ritējumu, dodot jēgu dzīvei un
pasaules pastāvēšanai.
Kā pasaules kārtības simbols debess un zemes attiecību
norisēs, jeb Dieva un zemes mātes Māras attiecībās, saistībā ar auglības rita
atspoguļojumu bērna piedzimšanas un Saules debess vedību dainu dievestības
teiksmās, puzurs kā svētuma centrs bija arī neatņemama sastāvdaļa kūmībās un vedību godos, iezīmējot jaundzimušā vai jaunā
pāra goda vietu dzīves goda norises vietas vidū – svētrita centrā, jaunā
pasaules auglības aizsākumā. Visuma saiknes simbolika puzurī ir ar pārpasaulīgu
tvērumu, jo simbolizē arī izpratni par ģimeniskajām paaudžu saitēm. Tāpēc
puzuru siešana ir lieliska ģimeniska nodarbe ne tikai Ziemassvētkos, bet to var
aizsākt jau veļu laikā, kā apceri rosinošu nodarbību par tuviniekiem vairākās
paaudzēs, par to ka mūsu tautas patība, jeb identitāte kā puzurs ir sieta paaudžu
paaudzēs, gadu simtos un tūkstošos, līdz ir izveidojies milzu puzurs, kuru
katrai nākamajai paaudze jāturpina siet tālāk ar vien kuplāku.
33941-0 |
33824-0 |
1872-1 |
1156-1 |
33801-1 |
6621-13 |
Lai svētīgi svētki un laimīga jaunā gadskārta!
Andrejs Broks
LDS dižvadonis
A. Broka foto no lietišķās mākslas simpozija izstādes “Puzuri zīmes un skaņa” Jelgavas kultūras namā.
Puzurīša pie šūpuļa autore Ineta Vēvere, šūpuļa īpašnieks Uldis Žentiņš no Valmieras. Šūpulis 100 gadus vecs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru