DAGNIS ČĀKURS:
PIENĀCIS LAIKS DOT CITIEM
Nupat maija sākumā
starp Ūsiņdienas svinētājiem Pekas kalnā pamanu mūspusē pazīstamu uzņēmēju –
SIA Liepkalni īpašnieku DAGNI ČĀKURU.
Viņš bieži manāms arī citās sabiedriskās norisēs, kaut vai, piemēram, Baltijas
ceļa atceres pasākumos. Bet nepārprotami nojaušams, ka viņu šurp atvedusi
patiesa interese par latviskajām tradīcijām. Kas tieši?
Izrādās, ka pie
vienas no Liepkalnu ražotnēm –
Liepsalās, pļaviņu novada Klintaines pagastā, Daugavas krastā top kaut kas savā
ziņā unikāls: latvisks dievnams. To vēlēdamies nākotnē piepildīt ar saturu,
Dagnis ciešāk ieskatās tautas tradīcijās un to ārējās izpausmēs.
Kā nonācāt līdz tādai domai?
Liepkalni strādā jau 22 gadus, un man tas kļuvis par tādu kā
dzīvesveidu, tā svarīgāko sastāvdaļu. Mēs, latviešu cilvēki, esam cepuši maizi,
radījuši maizes un konditorejas piedāvājumu, citi cilvēki pirkuši, tātad
atstājuši savus līdzekļus mūsu uzņēmumā, kur tagad ir jau vairākas ražotnes un
pāri par diviem simtiem darbinieku. Man liekas, pienācis laiks dot kaut ko
pretim, atstāt kaut ko paliekošu, un tas varētu saistīties ar latvisko
vēstījumu.
Vieta likās pieņemama – Daugavas
krastā, precīzāk, uz nelielas saliņas, kas arī ir mūsu īpašums. Tādas saliņas
tur ir vairākas, tās radās tad, kad būvēja Pļaviņu HES un Daugavas gultne
mainījās.
Gadiem ejot, mainās pieeja dzīvei
un vērtībām, gribas kaut ko dvēselei. Saproti, ka tu neesi mūžīgs… Visu kopā
saliekot, nonācu pie domas par lielākām vērtībām. Materializēties tā varētu
latviešu dievnamā, varētu arī teikt: dievturu svētnīcā. Tas nozīmē ne tikai
konkrētu celtni, bet arī seno tradīciju iedzīvināšanu tajā – ar latvisko
dzīvesziņu, tautasdziesmām, latvju rakstu zīmēm, balstoties dainu dievestībā.
Man svarīgi likās, ka tā ir ļoti
skaista vieta, likteņupes malā, turklāt dzīvīgums arī ir: Rīgas – Daugavpils
šoseja. Tas nebūs saieta nams tādā nozīmē kā ceļmalas ēstuve vai krogs.
Kafejnīca un veikaliņš mums Liepsalās jau ir, arī laiva Lāčplēsis Daugavā. Dievnama celtniecība nav biznesa projekts – tas
būtu nekorekti.
Kam tā būs domāta?
Tā būs savā ziņā sakrāla ēka,
publiski pieejama bez maksas. Iespējams, kādreiz to gribēs apmeklēt tūristi vai
ekskursanti, varbūt būs vajadzīgs gids, pārcelšana uz saliņu – tā atrodas
Daugavā apmēram metrus sešdesmit no krasta.
Kā dievnams top un kāds – lielos vilcienos – izskatīsies?
Jau pašā sākumā bija skaidrs, ka
jākonsultējas ar zinātājiem, un ļoti laba saprašanās izveidojās ar latvju
rakstu perfektu zinātāju Valdi Celmu, viņš ir arī Latvijas dievturu dižvadonis.
Valdis pirmoreiz uz liepsalām atbrauca iepriekšējā ziemā, kad kopīgi izskatījām
būves vietu, izvēlējāmies pareizos skatu virzienus un vienojāmies par rijas veidolu.
Joprojām jebkuros jautājumos par šo projektu konsultējos ar viņu. Ļoti
veiksmīgi sadarbojamies ar Valmieras arhitektu Aināru Markvartu. Viņš kā
profesionālis uzreiz uztvēra idejas par vispiemērotāko ēkas novietojumu
atkarībā no latviskās senču gudrības, no debespusēm – kur saulīte lec un
noriet, kur tā būs konkrētos datumos. Man ir arī domubiedri sēliešos, Ikšķiles
pusē – vīri, kurus latviskas lietas interesē.
Pati ēka top kā stāvbūve senās
rijas veidolā – guļbūve te neiederētos – ar ieejas vārtiem no četrām debess
pusēm. Pašā ēkas vidū ir simbolisks ziedoklis ar domu par uguni un akmeni.
Valdis Celms skaidrojis latvju rakstu zīmes, senču uzskatus par trijām svētām
lietām – zemi, šosauli, debesīm.
Izrakumos pie Lubāna ezera atrastās iegravētās zīmes uz bultu uzgaļiem ir
stāstījušas par baltu dzīvi pirms sešarpus tūkstošiem gadu.
Pirms dievnama atradīsies liela
skulptūra no granīta un ieejas vārti četru metru augstumā. Pie pašas būves no
pagājušā gada septembra strādā Āboltiņa būvuzņēmuma ĀG amatnieki, jumtu no Engures ezera niedrēm lika zinoši vīri no
Lapmežciema. Ceram celtniecību līdz Jāņiem pabeigt. Bet apkārtne – celiņi,
reljefa veidošana, apstādījumi, melnzemes transports no krasta uz salu, prāmja
piestātnes un akmens skulptūras – taps ilgākā laikā.
Jums acīmredzot ir plāns, kā ēku un apkārtni pēc celtniecības oficiālās
pabeigšanas izmantot, iedzīvināt.
Tā noteikti būs vieta latvisko
tradīciju norisēm – piemēram, krustabām, vedībām, daudzinājumiem, bedībām. Pat
ir jau pieteikts pirmais bērniņš latviskajām krustabām – Gustavs no Līdumu
ģimenes. Cerams, ka vasaras nogalē tās jau varētu notikt. Ja nepaspēsim, tad
vismaz nākampavasar – nav variantu!
Daudz kas vēl tikai idejās un
procesā, bet skaidrs, ka dievnams būs atvērts jebkurā gadalaikā, droši vien
visdzīvākais tas būs vasaras mēnešos. Lai būtu dzīvība, vajadzīgi cilvēki.
Domāju, ka daudz kas veidosies un notiks sadarbībā ar folkloras grupām, tāda jau
ir arī netālajā Koknesē. Tālākais mērķis ir izveidot dievturu kopu pašā
Klintaines pagastā. Gan atradīsies cilvēki, kam par šīm lietām ir interese, ja
ne, tādus pameklēsim.
Lai dziļāk izprastu latviskās
tradīcijas, esmu bijis arī Beverīnas dievturu saimē Valmierā, domāju arī
turpmāk reizi mēnesī te būt.
Saliņa Daugavā, upes plūdi…?
Tā ir vieta, kuru iepriekšējos
gados plūdi nekad nav skāruši, jo tālāk uz lejteces pusi jau sākas Pļaviņu HES
ūdenskrātuve, ūdeņiem ir kur palikt.
Antra
Lāce (Liesma, 2015. gada 8. maijā)
Tiešām pozitīva ziņa! Lai izdodas!
AtbildētDzēstMalači.Ceru ka drīz tādi dievnami būs arī Slokā un citviet Latvijā.
AtbildētDzēstMalači.Ceru ka drīz tādi dievnami būs arī Slokā un citviet Latvijā.
AtbildētDzēstCeru tur pabūt. Zaudējot sakrālu pasaules izjūtu, zaudējam arī maizi. Ar visu to, ko tajā gadu tūkstošos ielika senči. Tehnoloģijas attīstās, bet mēs daudz lēnāk. Un tad zaudējam izpratni, cik pasaule ap mums ir brīnišķīga, neredzot to, esam gatavi paši to izpostīt. Jo tā vairs nav vērtība. Zaudējam izpratni, ka esam tas, ko ēdam. Un vēži, nervi. Meditācijā pie svētavota vai svētkoka mostamies, vēl nebija par vēlu. Kāda laime, diemžēl daudziem jau par vēlu.
AtbildētDzēst